דיור מוגן במחיר שפוי: יש דבר כזה?

דיור מוגן הוא מסגרת דיור עבור בני ובנות הגיל השלישי ששומרים על חיים עצמאיים ללא צורך בעזרה. בתי דיור מוגן בישראל מציעים שורה ארוכה של חוגים מחכימים, פעילויות מעשירות, בריכה וחדר כושר, טיפולים לשימור היכולות התנועתיות והקוגניטיביות, ורבים מהם מספקים אווירה של חופשה בלי תאריך סיום. אז למה לא כולם עוברים לדיור מוגן בגיל המתאים? אחד החסמים העיקריים הוא העלות וגם אנחנו נשאלים רבות אם יש דבר כזה דיור מוגן במחיר שפוי. 

התשובה לשאלת דיור מוגן במחיר שפוי היא מאוד סובייקטיבית. בכל מוצר, זול או יקר, מה שייראה לכם זול יהיה יקר עבור אדם אחר, ומה שייראה לכם מוגזם ייחשב כשפוי עבור אחרים. הבעיה מתחילה בכך שאנשים רבים מאמינים שבתי דיור מוגן מיועדים לעשירים בלבד, ורובנו, שמשתייכים למעמד הביניים או הבינוני-גבוה כלל לא נוכל להרשות לעצמנו מעבר למסגרת המגורים הזו.

לא ננסה לייפות את המציאות ולצבוע אותה בוורוד – דיור מוגן במחיר זול הוא דבר שקשה מאוד למצוא, אם זה בכלל אפשרי, אבל כשאתם מחפשים דיור מוגן במחיר שפוי אתם צריכים לבדוק מה אתם מקבלים תמורת הכסף שלכם, ולוודא שאתם עוברים לגור במתחם מפנק, ראוי, ובעיקר כזה שמתייחס בכבוד לדיירים ועונה על כל צרכיהם. יש בתי דיור מוגן יוקרתיים שהמחיר שלהם בהחלט עומד בהגדרות של השורש י-ק-ר, אבל אפשר למצוא מקום שעונה גם על ההגדרה האישית שלכם לדיור מוגן במחיר שפוי. 

כדי להבין את העלויות והאם דיור מוגן באמת יקר מדי עבורכם או בכלל פתרון עדיף על הישארות בבית, פרקו את התקציב והסתכלו על כל שורה ושורה. במקרים לא מעטים אנשים מגלים שמעבר לקהילת דיור מוגן יכול להיות זול יותר בהשוואה למגורים בבית. התשלומים בדיור המוגן ידועים מראש וברורים – אין הפתעות, אין פתאום חשבון גבוה מדי, אין הוצאה לא צפויה שקשורות לבית, כל התיקונים ושיפוצים שקשורים באחזקת המבנה באחריות הנהלת הבית, וכמובן החוגים, הפעילויות והמתקנים שעומדים לרשות הדיירים כלולים גם הם בתשלום. 

דיור מוגן מסלולים

בעבר היה נהוג מסלול תשלום אחד עיקרי לדיור מוגן, מסלול הפיקדון. המסלול הזה, שמיד נרחיב עליו וגם על מסלולים אחרים, היה החסם העיקרי למעבר בני ובנות הגיל השלישי לקומפלקסים של דיור מוגן. בהמשך, עם עליית מספר בתי הדיור המוגן בארץ, הגידול הבלתי פוסק במספר של בני גיל הזהב, והצורך לספק יותר פתרונות לכמה שיותר אנשים, הנהלות הבתים החלו להציע מגוון מסלולים, אפילו דיור מוגן במסלול של דמי אחזקה חודשיים בלבד.

דיור מוגן במסלול פיקדון: זה המסלול העיקרי שהזכרנו, והוא עדיין המסלול המוכר ביותר. במסלול פיקדון הדיירים משלמים פיקדון חד פעמי בסכום גבוה, ומדי חודש הוא נשחק באחוז מסוים שעליו יוסכם בחוזה. יש תקופת שחיקה מרבית, לרוב בין 10-12 שנים, שלאחריה נותר רוב הסכום. בתום תקופת המגורים הסכום הנותר עובר ליורשים. בנוסף לסכום החד פעמי, יש תשלום של דמי אחזקה חודשיים לכיסוי עלויות התפעול והתחזוקה של הבית.

דיור מוגן במסלול דמי כניסה: מסלול דומה למסלול הפיקדון, רק שכאן מדובר בסכום חד פעמי נמוך יותר בהשוואה לפיקדון. כדאי לציין שלא מדובר בסכום נמוך מאוד, אלא בהשוואה למסלול הקודם. גם כאן יש דמי אחזקה חודשיים שדומים בגובהם למסלול הפיקדון. דמי הכניסה נשחקים באופן מהיר ואין לכך תקרה, כלומר השחיקה בתום התקופה הקצרה, לרוב 3-5 שנים – מלאה. המשמעות היא שבתום התקופה הזו אין סכום להחזיר ליורשים. המסלול הזה מתאים לדיירים שלא מעוניינים לגייס הון גבוה כנדרש במלול פיקדון. 

דיור מוגן במסלול של דמי אחזקה חודשיים בלבד: המסלול הזה, שנקרא גם דיור מוגן בשכירות חודשית, מבטל את רכיב הפיקדון והוא כולל תשלום חודשי בלבד, גבוה יותר מהמסלולים הקודמים שהזכרנו. הסיבה לכך היא שהתשלום כולל גם את דמי האחזקה וגם את עלות השכירות החודשית. המסלול הזה מתאים לאנשים שלא מעוניינים להעמיד הון ראשוני או שאין להם הון שכזה, אך ההכנסות החודשיות גבוהות, כמו למשל מקצבאות גבוהות, קבלת תשלומי שכר דירה מהדירה שאותה עזבו והעמידו להשכרה, או נכסים מושכרים אחרים. 

פתרונות דיור מוגן תשלום נוספים: דווקא בגלל התפיסה השונה בין אדם לאדם בנוגע למה זה דיור מוגן במחיר שפוי, בתים רבים החלו להציע מסלולים גמישים ומותאמים אישית. לא כל הבתים מציעים את כל המסלולים, אבל ראינו בתים שמציעים דיור מוגן במסלול דמי פיקדון בלבד שבו הפיקדון גבוה מאוד אך אין דמי אחזקה חודשיים כלל, מסלולים עם העמדת בטוחה, וכן מסלולים שמאזנים בין גובה הפיקדון לבין גובה התשלום החודשי בהתאם לצרכים של הדיירים כדי שכמה שיותר אנשים, כן כן – גם כאלה שאינם עונים על ההגדרה ״עשיר״, ימצאו פתרון הולם.  

 דיור מוגן אינו זול, אך אפשר למצוא פתרונות דיור בטווח מחירים שיכול להתאים עבורכם

דיור מוגן אינו זול, אך אפשר למצוא פתרונות דיור בטווח מחירים שיכול להתאים עבורכם

פתרונות דיור מוגן תשלום – השורה התחתונה

דיור מוגן הוא מסגרת מגורים פרטית עבור בנות ובני הגיל השלישי העצמאיים, ללא קוד משרד הבריאות או סיוע ממשרד הרווחה. דיור מוגן אינו זול, אך אפשר למצוא פתרונות דיור בטווח מחירים שיכול להתאים עבורכם. רוב המשפחות משתמשות בכספים פרטיים כדי לשלם עבור דיור מוגן, בשילוב של חסכונות אישיים, תשלומי פנסיה וקצבאות, והכנסות מתשלומים כמו שכר דירה מנכסים שברשותכם.

כשאתם שוקלים מעבר לדיור מוגן, בין אם אתם מחפשים מידע עבורכם ובין אם אתם בני משפחה של אנשים מבוגרים ומחפשים תשובות עבורם, שבו יחד וחשבו מה אתם מצפים מבית הדיור המוגן, ערכו את התקציב שלכם, בדקו את אפשרויות התשלום שלכם, ומהן היכולות שבהן אתם עומדים. אם אתם צריכים ייעוץ נוסף, צוות היועצות שלנו תמיד שמח לסייע משלב ההכוונה ועד ההשמה. אפשר להתקשר אלינו או להשאיר כאן הודעה, והשירות שלנו ניתן ללא כל תשלום מצדכם. 

באנר דיור מוגן

דרג מאמר זה