כיצד ניתן לאמן את המוח?

אנשים מבוגרים רבים מתלוננים כי ככל שהם מתבגרים הם חווים ירידה ביכולת הזיכרון וביכולות קוגניטיביות אחרות. מחקרים מראים כי למעשה הירידה הקוגניטיבית מתחילה כבר בשנות השלושים לחיים, מתחילה להיות מורגשת בגילאי 40 ומתחילה להיות מדוברת ומדווחת בגילאי 50. בגילאים מבוגרים יותר עלולות להופיע בעיות זיכרון קשות עד כדי מחלות כגון אלצהיימר או דמנציה.
אולם מסתבר שהירידה ביכולת הקוגניטיבית איננה גזירת גורל. בשנים האחרונות רווחת האמונה כי אימון של המח עלול לסייע בעצירת ההתדרדרות הקוגניטיבית ואף בשיפור של יכולות קוגניטיביות כגון: כושר חשיבה ויכולת זיכרון, יכולת ריכוז, ועוד.

אמונה זו מתבססת על מחקרים המראים כי אנשים שמוחם היה פעיל באופן אינטנסיבי במשך שנים רבות (כמו למשל מדענים או שחקני שחמט), חווים פחות ירידה ביכולות הקוגניטיביות בגיל הזקנה מאשר אנשים שלא היו פעילים מבחינה אינטלקטואלית וקוגניטיבית. אחוז חולי האלצהיימר מבין חוקרים ואנשי אקדמיה נמוך באופן משמעותי לעומת אחוז החולים במחלה באוכלוסיה הכללית.

הגורמים לירידה קוגניטיבית

ישנם הסברים רבים לירידה הקוגניטיבית הנוצרת ככל שעולה הגיל. לירידה זו סיבות ביולוגיות וגם סיבות סביבתיות. הסיבות הביולוגיות נעוצות בתהליך ההזדקנות של המח. תהליך הזדקנות זה כולל ניוון ומוות של החיבורים בין תאי מח שונים, מוות של תאי מח כאשר לא נוצרים תאי מח חדשים ופגיעה באלסטיות של המח.

סברה זו הייתה הסברה הרווחת במשך שנים רבות, אולם בשנים האחרונות גברו מחקרים המראים כי למח יש יכולת אלסטית גם בגילאים מאוחרים ויכולת לחדש את החיבורים שבין תאי המח השונים ובכך לשפר ולשקם יכולות קוגניטיביות שנפגעו. על בסיס זה פותחו שיטות חדישות לאימון המח.

הסיבות הסביבתיות כוללות: חיים ברמת לחץ גבוהה, תזונה לא בריאה ומזיקה, חוסר בפעילות גופנית, פעילות קוגניטיבית מועטה, חשיפה לחומרים רעילים שונים לאורך שנים רבות, שינה לא איכותית או מחסור בשינה, ועוד.

מהן היכולות הקוגניטיביות החשובות?

יכולות קוגניטיביות כוללות את היכולות הבאות:

  • זיכרון לטווח קצר
  • זיכרון לטווח ארוך
  • מהירות מחשבה ומהירות תגובה
  • יכולת שליפה
  • יכולות של קשב וריכוז
  • יכולת לימוד ועיבוד של מידע חדש

מסתבר כי יכולות אלה ניתן לשפר באמצעות תרגילים של "אימון למח".

אימון המוח

ישנם דברים רבים שניתן לעשות לבד: קריאת ספרים, לימודים, כמו לימוד שפה, פתרון תשבצים, משחק במשחקי מחשב הדורשים ריכוז ומחשבה. כל הדברים האלה מפתחים עוד ועוד חיבורים בתאי המח ובכך מאטים את ההתדרדרות ואף מסוגלים לשפר יכולות שנפגעו.

ישנם גם מכונים מיוחדים הנקראים: "מכוני כושר למח" אשר בעזרת שיטות ותרגילים מיוחדים ותוכנות מחשב שפותחו במיוחד למטרה זו מסייעים באימון המח ושיפור היכולות הקוגניטיביות כגון: זיכרון, מהירות שליפה ותגובה, ועוד.

במכוני "כושר למח" אלה, משתמשים בשיטות שפותחו במיוחד למטרה זו. השיטות כוללות:

  • סדנאות לשיפור הזיכרון: במסגרת סדנאות אלה נמדדת היכולת הקוגניטיבית ובעיקר יכולת הזיכרון בתחילת התהליך ובתחילת כל פגישה, כאשר בעזרת משחקי מחשב העובדים על שיפור הזיכרון ומשחקי חשיבה ניתן לשפר את יכולת הזיכרון. דוגמה למשחק מחשב לשיפור הזיכרון: על המסך מופיעים כמה פריטים שעל גבי כל אחד מהם מצוין מספר. כעבור זמן קצר המספרים נעלמים ועל השחקן לשחזר את סדר המספרים. ככל שמתקדמים ברמה הקצב נעשה מהיר יותר ומספר הפריטים שיש לזכור גדל.
  • האימונים למח מתקיימים גם באופן פרטי ב"מכוני הכושר למח" כאשר למשתתף מוצמד מאמן אישי, או אפילו מהבית באמצעות תוכנות מחשב וקשר עם המדריכים טלפונית או בסקייפ.

הוכח כי תנאים סביבתיים נאותים ופעילות קוגניטיבית אינטנסיבית מאטים ואף מונעים את ההתדרדרות הקוגניטיבית בגילאים מאוחרים.

5/5 - (1 vote)