ייעוץ תרופתי

שירות ייעוץ תרופתי – האם שילוב התרופות שלכם יעיל ובטוח?

מתי בפעם האחרונה בחנתם את התרופות שאתם מכניסים לגוף ואת ההתנגשויות ביניהן? 

יותר ממיליון ישראלים, מילדים ועד בוגרים, צורכים יותר מחמש תרופות, ויטמינים, ותוספי תזונה מדי יום ואין להם בכלל מושג שזו יכולה להיות פצצה מתקתקת. קוקטייל שכזה יכול להוביל לשלל בעיות בריאותיות, תופעות לוואי וסיבוכים שבדרך כלל מתגלים רק בדיעבד. אנחנו ממש לא מנסים להבהיל, אבל במקרים קיצוניים זה יכול להוביל לאשפוז ואפילו למוות. 

בדיוק למען המטרה הזו הקמנו  את שירות הייעוץ וליווי תרופתי, כדי לדאוג שלכם זה לא יקרה. השירות ניתן על ידי רוקחים קליניים מומחים, פארמקולוגים. השירות אינו מחליף את רופאי המשפחה או הרופא המומחה שרושם לכם תרופות, אלא ניתן כייעוץ משלים שמוודא שאין תגובות בין-תרופתיות בין כל השילובים שאתם צורכים. 

בארצות-הברית ובאירופה השירות הזה נפוץ כבר מספר שנים, ומדי שנה משתמשים בו מיליוני אנשים ברחבי העולם. 

במהלך השנה האחרונה יעצנו למספר רב של מקרים, באחד המקרים פגשנו את ילדיו של אבנר (שם בדוי).

הילדים של אבנר בן ה-75 היו מודאגים. הם ידעו שאבא, כמו הרבה אנשים בגילו, סובל מכמה וכמה מחלות כרוניות. אבנר נטל מספר תרופות, אבל לא משהו יוצא דופן, תרופות נפוצות נגד כולסטרול ולחץ דם, עוד משהו נגד כאבים, וקצת ויטמינים ותוספי מזון. אף אחת מהתרופות והתוספים לא הפריעה לו לתפקד, והוא גילה סקרנות וחוש הומור כמו תמיד. אבל פתאום – זה לא הוא. אבנר מבולבל, לא זוכר. יכול להיות שמדובר בדמנציה?

אבל זאת לא הייתה דמנציה. למזלו של אבנר, התיק הרפואי שלו הגיע אלינו ולאחר ייעוץ תרופתי מקיף על-ידי דוקטור לרוקחות שמתמחה בהתאמה ואיזון תרופתי גילינו כי 

אבנר סבל מתופעות לוואי קשות שנבעו ממינון יתר תרופתי, נוסף לסתירה בין שתי תרופות חיוניות. הטיפול המהיר של מומחי השירות לייעוץ תרופתי בשיתוף הרופא המטפל, הוביל להחלפת סוג התרופה והמינונים, כך שאבנר חזר לתפקוד גבוה. הטיפול הזה עצר את תופעות הלוואי והבלבול, ומנע נזקים עתידיים בלתי הפיכים.

לקוחה נוספת שלנו , נירית (שם בדוי) צעירה בת 30, לא ידעה שאחת התרופה שהיא נוטלת, גורמת לעיכוב בפינוי של תרופה אחרת מגופה, כך שבעצם המיגרנות היו תופעות לוואי של מינון יתר של התרופה.

במקרה של נירית, התרופות דווקא היו במינון הנכון, אבל היא לא זכתה להנחיה מדויקת לגבי השעות והצירופים שבהם היא צריכה לקחת אותן והתוצאה הייתה כאבי שרירים שהקשו עליה להתמיד בטיפול החיוני. 

פתרון לבעיה אחת יוצר בעיה אחרת

כל אחד מאיתנו הולך למספר רופאים – רופא או רופאת המשפחה, רופאים מומחים בתחומים שונים, טיפול במחלות חולפות ובמצבים כרוניים, טיפולים תרופתיים לדיכאון, חרדה, ומצבים נפשיים נוספים, טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז, ותוספי תזונה שנראים תמימים לחלוטין – כל אלה הם כר פורה להתנגשויות בין-תרופתיות. כשבודקים זאת לעומק מגלים שחלק מהתרופות מטפלות בבעיה מסוימת שיש לנו, אך ההתנגשות עם תרופה אחרת יוצרת בעיה חדשה או מבטלת כליל את פעולתה. התופעה הזו עלולה לגרום לסבל רב, לתופעות לוואי, לאיכות חיים ירודה ולעיתים אפילו לסכנת חיים. 

7 הבעיות שייעוץ תרופתי פותר

  1. תופעות לוואי: הרוקחים הקליניים של השירות לייעוץ תרופתי יודעים לזהות את הבעיה שעליה המטופלים מדווחים כתופעת לוואי של אחת התרופות.
  2. טיפול לא מתאים: ישנם מקרים שבהם החולים לא מגיבים לטיפול כפי שניתן היה לצפות. הרוקחים הקליניים ידעו לזהות טיפול תרופתי מתאים יותר למצב על פי ההיסטוריה הרפואית. 
  3. תרופות מיותרות: לפעמים קורה שבעבר ניתנה תרופה למצב רפואי מסוים, אך הוא כבר לא קיים ואין בתרופה צורך. למרות זאת, המטופלים המשיכו ליטול את התרופה. הרוקחים הקליניים של השירות לייעוץ תרופתי ידעו לזהות את התרופות שנלקחות ללא כל סיבה. 
  4. תרופות חסרות: זהו המצב ההפוך לסעיף הקודם, שבו המטופלים מדווחים על בעיה מסוימת, אך ברשימת התרופות בתיק הרפואי אין כל תרופה מתאימה לטיפול בבעיה הזו. 
  5. מינון גבוה מדי: אנחנו נוהגים לקחת תרופות במינון קבוע לפי מה שיש בכדורים או בכפית, אך כל אחד מאיתנו בעל מאפיינים שונים שיכולים להשפיע על ספיגת התרופה. כך למשל, יש השפעה למאפיינים כמו גיל, משקל, תפקודי כליה או תפקודי כבד לקויים. בנוסף לאלה, הספיגה עלולה להיות מושפעת בגלל תרופה נוספת שניטלת באותו הזמן, ואת זה ידע לאבחן הרוקח הקליני. 
  6. מינון תרופתי נמוך מדי: אותו הדבר כמו בסעיף הקודם, רק עם השפעה הפוכה. 
  7. בעיית היענות לטיפול: יש מטופלים שנוטלים את התרופה לסירוגין, מדלגים על ימים, שוכחים לקחת, או לא נוטלים תרופה בגלל סיבות כלכליות. צריכה לא סדירה של תרופה עלולה לפגוע בטיפול כולו. 

זה בדיוק המקום שבו נכנס לתמונה השירות הייחודי שמספק ייעוץ תרופתי. 

איך עובד השירות שלנו

אנו  סוקרים  את התיק הרפואי של המטופלים באמצעות רוקחים קליניים מומחים, דוקטורים בתחומם. המומחים לומדים בעיון את התיק הרפואי של המטופלים, את ההיסטוריה הרפואית, אילו תוספי תזונה וממה מורכבת רשימת התרופות שהם נוטלים, ואם יש בכך צורך הם גם מבקשים בדיקות דם עדכניות. הרוקחים הקליניים מבצעים ניתוח מעמיק של תיק התרופות: מינונים, תופעות לוואי והתנגשויות אפשריות בין תרופות, והם בוחנים אם התרופות שהמטופל נוטל הן אכן הטובות ביותר עבורו. 

לאחר מכן מתקיימת פגישת ייעוץ בזום, ובה מסבירים הרוקחים למטופלים על כל הממצאים שהתגלו בניתוח התיק הרפואי שלהם. בתום פגישת הייעוץ, מכינים מומחי השירות לייעוץ תרופתי דוח סיכום והמלצות עבור הרופא המטפל, שמוזמן לדון עם הרוקח ככל שיש בכך צורך. המטרה שלנו  היא לייעל את הטיפול התרופתי ולשפר את איכות החיים של המטופלים. 

5/5 - (1 vote)