מימון הוצאות של אשפוז קשישים בבתי החולים

לעיתים קרובות נדרש אשפוז ממושך של אדם קשיש בבית חולים, דבר המביא עימו הוצאות כספיות רבות. על אלו הוצאות אחראי בית החולים? מה ההוצאות שמסייעת בהן קופת החולים או הביטוח הרפואי? מה מקומן של העמותות המסייעות בשירותים רבים? להלן סקירה של הגורמים אשר יכולים לסייע בנושא של מימון הוצאות של אשפוז הקשישים בבתי החולים.

קופות החולים

כל קופות החולים הפעילות כיום במשק הישראלי מעניקות הטבות רבות למבוטחים שלהן, גם בתחום אשפוז עבור קשישים. כדאי לבדוק את מסלול הביטוח, האם הוא רגיל או ביטוח סיעודי, מכיוון שכל מסלול והטבותיו. קופות החולים מעניקות הטבה וסיוע כספיים בתחומים הבאים:

  • תשלום על אגרת מיון- כאשר קשיש מפונה לחדר מיון יש הטבות מסוימות או תנאים מסוימים בהם ניתן לקבל הקלה בגובה התשלום או החזר על חלק מההוצאות, הדבר תלוי כמובן בביטוח של כל קופה וקופה.
  • הטבה נוספת המוענקת על ידי קופות החולים הינה הזכות לקבל חוות דעת שנייה. ההטבה חלה במקרה של אשפוז ארוך טווח, או כאשר קיימת אפשרות לניתוח או לטיפול דומה. לעיתים מדובר באדם קשיש וערירי, אשר אין באפשרותו להתייעץ עם מישהו או לקבל עזרה בקבלת החלטה, על כן מאפשרות מרבית קופות החולים סיוע בתחום זה.
  • קופות החולים גם מסייעות בנושא סיוע בהשגחה על הקשיש. כאשר מדובר באשפוז ממושך, לא תמיד פנויים בני המשפחה לסעוד את הקשיש מדי יום ובכל שעה, לכן הקופות מציעות למבוטחים שלהן אפשרויות סיוע שונות במקרה של השגחה. באופן כללי כדאי לבדוק לעומק את הסיוע המתקבל מקופת החולים שלכם ומהמסלול בו הינכם מבוטחים בקופת החולים.

בתי החולים

בתי החולים מסייעים לחוליהם המאושפזים בכמה אופנים. ראשית, בכל הנוגע לפינוי חולה קשיש מבית חולים כללי אחד לבית חולים כללי אחר, הרי שהסיוע נעשה על חשבון בית החולים המפנה. כמו כן, מסייעים בתי החולים הכלליים בהחזר של תשלום אגרת חדר מיון במקרים מסוימים בהם מגיע קשיש לחדר מיון (חבלת ראש לדוגמא).

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעניק הטבות רבות לקשישים:

  • ייעוץ במרכזי מידע בכל הסניפים של המוסד לביטוח לאומי. כל קשיש ובן משפחתו יכולים לקבל עזרה, הכוונה, תמיכה וסיוע, כמו גם אוזן קשבת.
  • הביטוח הלאומי מעניק סיוע בביקורי בית קבועים לקשישים באמצעות מתנדבים. קשישים רבים מרותקים לבתיהם ואף למיטותיהם, המוסד לביטוח לאומי מעניק ביקורי בית קבועים בהסכמת הקשיש, וביקורי בית חד פעמיים במקרים בהם יש חשש למצוקה.
  • שירות נוסף שמספק המוסד לביטוח לאומי הוא קבוצות תמיכה של קשים אשר יכולים לקבל תמיכה ולשתף את העובר עליהם בסביבה מתאימה.

עמותות וארגונים התנדבותיים

בישראל של שנות האלפיים רבים הם הארגונים ההומניטאריים המסייעים לקשישים. אמנם לא מדובר בעזרה כספית ברוב הפעמים, אך מדובר במתן שירותים הבאים במקום עזרה כספית ושווים בהחלט בערכם. אם ניקח למשל את נושא הציוד הרפואי שניתן להשאיל. מדובר בציוד יקר מאד אשר לא תמיד ידוע לכמה זמן יהיה צורך בשימושו, או לא תמיד ידוע אם זה הפריט המתאים לאדם המתאים.

ישנן עמותות העוסקות בהשאלת ציוד שיקומי כגון כסא גלגלים, מקל הליכה, הליכון, רולטור ועוד. שירותים אלו ניתנים לרוב ללא תשלום או בתשלום פיקדון סמלי. שירותים נוספים אשר מעניקות עמותות המסייעות לקשיש, הינם שירותים חברתיים במרכזי יום למיניהם, אשר מסייעים לקשיש המחלים ומעניקים לו את האפשרות להיות עם חברים ובני גילו בסביבה נעימה ותומכת.

דרג מאמר זה