דמנציה עם גופיפי לואי

דמנציה היא מושג רפואי שבא לתאר מצב בו התפקוד הקוגניטיבי של החולה נפגע בצורה חמורה וכרונית בעקבות הרס מתמשך של תאים באזורים שונים של המח. הגורמים לדמנציה הם מגוונים, החל בפגיעות ראש, דרך פגיעות ברקמת המח הנגרמות בעקבות שימוש בסמים, וכלה במחלות הפוגעות בתאי המח, ובראשן מחלת האלצהיימר.
דמנציה מביאה את החולים למצב בו אינם יכולים לטפל בעצמם ולהיות עצמאיים בחייהם, משום שהם מאבדים יכולות בסיסיות כגון כישורי זיכרון וחשיבה, התמצאות בזמן ובמרחב, וירידה ביכולת ליזום פעולה, לתכנן אותה ולבצע אותה. חולים דמנטיים נוטים לשינויים מהירים במצבי הרוח, לרוב מצבי רוח שליליים כולל כעסנות יתרה ואפילו פרנויה.

גופיפי לואי

אצל חולים דמנטיים, ניתן לראות בהדמיות מח שונות פגיעות באזורים שונים של המח- מוות של תאים, ירידה בצפיפות הרקמה, או ירידה משמעותית בפעילות החשמלית באותו איזור. התמונה הקלינית משתנה בהתאם לגורם שהביא למצב הדמנטי.

במקרים מסוימים, מצאו החוקרים כי בתוך תאי המח נמצאים עיגולים לבנים, מקרוסקופיים הדומים בצורתם לפנינים קטנות. תופעה זו נקראה גופיפי לואי (Lewy Bodies). גופיפי לואי מופיעים בתדירות גבוהה ביותר אצל חולי פרקינסון, מחלה שפוגעת גם היא באזורים שונים של המח (אם כי לא באזורים הקשורים לחשיבה, אלא באזורי תנועה). במחקר שנעשה על גופיפי לואי אצל חולי פרקינסון, עלתה ההשערה כי קיומם מעיד על ניסיון של תא המח לשקם את עצמו.

דמנציה עם גופיפי לואי – סימפטומים

כאמור, גופיפי לואי נמצאים לעיתים גם אצל חולים דמנטיים, ואז הם מאובחנים DLB (Dementia with Lewy Bodies). דמנציה עם גופיפי לואי מתאפיינת בסימפטומים נוספים לאלה השכיחים במצבים דמנטיים קלאסיים, סימפטומים שמזכירים פגיעות של פרקינסון בהיותם קשורים למערכת המוטורית.

ראשית, שריריהם של החולים נוטים להיות נוקשים ותפקודם איטי. השרירים אינם מתכווצים ונרפים באופן שמאפשר תנועה מתוכננת וחלקה, והדבר גורם לקושי בתנועה כמו גם לכאבים בשרירים ובעצמות. שנית, חולים דמנטיים עם גופיפי לואי חווים הזיות, והם מתקשים להפריד בין ההזיה שנראית מאוד מציאותית ו"חיה" לבין המציאות.

ההזיות מתווספות לסימפטומים הקוגניטיביים ביצירת בלבול, חוסר התמצאות ותחושת חוסר אונים. בנוסף, חווים חולי DLB שינויים מאוד מהירים ביכולות הקוגניטיביות שלהם, בעיקר במה שקשור לקשב ולריכוז. בדרך כלל יכולת התפקוד של חולים דמנטיים הולכת ומתדרדרת באופן עקבי אך מדורג. ב- DLB חלים שינויים לכיוונים שונים (כלומר, שיפור והתדרדרות) באופן לא צפוי, לעיתים אפילו בקצב של דקות. סימפטום נפוץ אך בולט פחות הוא פגיעה משמעותית בחוש הריח אצל חולי דמנציה עם גופיפי לואי.

אבחון דמנציה עם גופיפי לואי

גופיפי לואי ניתנים לאבחון רק כאשר מבוצעת נתיחה של המוח לאחר מותו של החולה, ולכן בעצם אי אפשר לדעת בוודאות האם יש לחולה גופיפי לואי במוחו או לא. לכן האבחון (הבלתי ודאי) נעשה על פי קיומם של הסימפטומים שנזכרו לעיל. מכאן, שהרופאים בעצם מניחים שקיימים גופיפי לואי כאשר ניתן לראות לפחות שניים מבין הסימפטומים שתוארו, ורק לאחר מותו של החולה ניתן לאשש או להפריך את הנחתם.

למרות שלא ניתן לאבחן בוודאות את קיומם של גופיפי לואי, חשוב שהרופאים ישימו לב לסימפטומים האופייניים וינקטו במשנה זהירות כאשר קיים חשד לגופיפי לואי. זאת משום שחלק מהתרופות שמטרתן לעכב את התפתחות הדמנציה ולהקל על חיי היום יום של החולים, עשויות לגרום למוות מהיר אצל חולי DLB.

לעומת זאת, בראייה אופטימית, יתכן שהמשך המחקר על גופיפי לואי ותפקידם, יקדם את מציאת התרופה למחלות הדמנטיות חשוכות המרפא, ביניהן המחלה המרכזית – אלצהיימר.

אולי יעניין אותך גם:

כך אפשר להפוך את החיים עם חולי דמנציה ואלצהיימר לאיכותיים יותר

4.4/5 - (5 votes)