כך תהפכו את החיים לצד חולי דמנציה ואלצהיימר להרבה יותר איכותיים

המרדף אחר טיפול יעיל לדמנציה או חיסון מפני אלצהיימר עדיין נמשך. תרופה עדיין אין, אבל בעזרת ידע, מוכנות וצעדים מתאימים, אפשר להפוך את החיים עם חולי דמנציה לאיכותיים יותר. צעדים שונים יועילו הן למטפלים (לרבות בן או בת זוג) והן לחולים עצמם.

רי-אורגניזציה: סדרו מחדש את הבית

עם העלייה בגיל, שכחנות וירידה מסוימת בזיכרון עלולים להופיע ללא מחלה פעילה. אולם אלצהיימר מאופיינת כירידה ברורה ועקבית שניתן לזהות בעזרת תשומת לב, מבחני זיכרון וקוגניציה, התייעצות על גריאטרים. דמנציה ובפרט אלצהיימר הינם מחלות כרוניות שמאופיינות בהתדרדרות וירידה קוגניטיבית, אך אין להקל ראש באבחנה. הגם שלא ניתן לרפא, ניתן בדרכים שונות כגון תזונה ותמיכה חברתית, להאט את ההתקדמות של הסימפטומים. עוד בשלב מוקדם של המחלה כדאי לארגן ולסדר מחדש את הבית. בשלב מתקדם תוכלו לתלות שלטי תזכורת, עם חיצים לכיוון השירותים או הסברים לגבי אופן הפעלת מכשיר הטלוויזיה. אלו דברים קטנים אך מאוד מועילים.

הנהיגו סדר יום ושגרה ברורה

על פי מומחים ברפואת זקנה וגריאטריה, בתחילה לא חשים בסימנים ברורים כלשהם. עם הזמן, מתחילים להופיע סימנים של שכחה וקשיי זיכרון, שנתפסים כרגילים. כאשר המחלה מתקדמת, ניתן לזהות זאת במבחני זיכרון ואפשר לגלות סימנים כגון קושי לזכור אנשים חדשים, ירידה ביכולת תכנון ותפיסה, אובדן מילים תוך כדי שיחה יום יומית. עוד לפני שהמחלה מגיעה לשלבים מתקדמים, כדאי להתאים את סדר היום למציאות החדשה. סדר יום קבוע ושגרה מסייעים לחולי דמנציה ואלצהיימר וגם לבני משפחותיהם, בפרט בן או בת זוג. כדאי להשתדל לאכול בשעות קבועות. פעולות שבהן החולה יותר מתקשה, הקצו לכך יותר זמן או בצעו אותם ביחד, כאשר הוא יותר עירני. השתדלו לתת משימות, אפילו קטנות, לחולה. כשהוא מרגיש פעיל ותורם, תחושותיו משתפרות. בנוסף, כל עזרה קטנה מצידו, אפילו השקיית העציצים או פינוי שולחן מכלים מלוכלכים, הופכים את החיים בבית לאיכותיים ונעימים יותר.

סיבה למסיבה: השתתפו באירועים חברתיים

גם כאשר המחלה מחמירה, כדאי להמשיך ככל האפשר לקיים פעילות חברתית או השתתפות באירועים. חולי אלצהיימר חווים עם הזמן ירידה נוספת בזיכרון לטווח ארוך, הבלבול הולך ונעשה משמעותי יותר ויכולת התפקוד הכללית יורדת מאוד. אולם עדיין, כל עוד החולה מודע אפילו באופן חלקי, חיבור לאחרים ובפרט למכירים ולבני משפחה מועיל מאוד לרווחה הנפשית.

נציין שחולי דמנציה מפיקים תועלת מהשתתפות באירועים חברתיים, אך יחד עם זאת עבור בני משפחה, בן או בת זוג שלרוב אינם צעירים בעצמם, עשוי הטיפול הצמוד בחולה להוות במקרים כאלה אתגר לא פשוט ולעיתים מאוד מתיש. טוב להגיע עם בן משפחה חולה דמנציה לאירועים שונים, אך לא להעמיס. עדיף להשתתף באירועים עם מעט משתתפים, ללא יותר מדי אנשים זרים. במידת האפשר, כדאי לדאוג לעזרה של מטפל צמוד בשכר, שיוכל להילוות לקשיש הדמנטיבי במהלך האירוע. כך, בן הזוג או בת הזוג או בני משפחה לא צריכים להרגיש מחויבים להיצמד לחולה בכל רגע ורגע וגם הם נהנים במהלך האירוע החברתי – משפחתי.

הקפידו על אווירה רגועה, שתפו באחריות והכירו תודה

שמירה על אווירה רגועה מקילה מאוד הן על חולה אלצהיימר והן על בן או בת זוג החיים עימו. ניתן ליצור אווירה רגועה באמצעים שונים, למשל השמעת מוזיקה קלה, פיזור עציצים ירוקים בבית. חשוב מדי פעם שקרוב משפחה המטפל בחולה או סועד אותו לעיתים קרובות יזכה להתרעננות. אם ניתן, עדיף לחלק את האחריות בין כמה בני משפחה (או להיעזר בסיוע מביטוח לאומי או מטפל פרטי). חשוב לא פחות להעניק משוב והוקרה למי שמטפל בחולה, אפילו אם זו נתפסת כ"חובה" משפחתית או זוגית.

לקריאה נוספת:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/caregivers/in-depth/alzheimers-caregiver/art-20047577

דרג מאמר זה