ניהול טיפול כוללני בבני גיל הזהב

מרבית הקשישים בישראל מעדיפים להמשיך ולחיות בביתם המוכר, כל אימת שזה אפשרי מהבחינה הרפואית והתפקודית. ישנם מגוון שירותים קהילתיים אשר באים לסייע לקשישים בהגשמת העדפה זו.

אולם, באותם השירותים הניתנים היום, ניתן למצוא לא רק יתרונות, אלא גם חסרונות, אשר נובעים, בין היתר אך בעיקר, מהעדר תפיסה כוללנית לטיפול בקשיש בישראל – חסרה הראייה הרחבה אשר רואה בכל השירותים מערכת אחת וגוף אחד אשר יכול לאפשר לקשיש להזדקן בביתו ולענות על צרכיו.

כיום הבקרה על המערכות המטפלות בקשיש הנה מוגבלת עקב ריבוי מערכות וגופי ביקורת פנימיים בלבד בכל גוף מטפל, ללא קשר ביניהם. על מנת להתגבר על מכשול זה יש למנות מנהל מיקרה (Case Management) לכל קשיש המקבל שירותים בקהילה. חוקרים שונים רואים את תמצית תפקיד מנהל המקרה במתן מענה מספק לכל צרכי הקשיש, כך שיוכל להישאר בביתו.

ההתמקדות היא על מתן סיוע מקיף ובניית תוכנית טיפול מתאימה והולמת. ניתן להשוות תפקיד זה למה שהיינו מצפים לראות כתפקידו של העובד הסוציאלי בלשכת הרווחה המקומית. כמובן שהשוואה או ציפייה זו מחייבת הקמת מערך שלם סביב הנושא, עם גורמים מתאימים שיוכלו לטפל בכל קשיש וקשיש:

יש לתגבר את כוח האדם המבצע בקרה, וכן את מערך העוס"ים בצורה משמעותית
יש ליצור קשר עם כל הקשישים החיים בקהילה ולעניין אותם בשירות זה.
אלו שאינם מעונינים בהתערבות כזו עדיין יישארו בקשר מסוים עם העובד הסוציאלי.

זקוקים למנהל טיפול עבור יקירכם? – פנו עכשיו 077-9033548

מנהל מקרה – העובד הסוציאלי

תפקידו של העובד הסוציאלי-מנהל המקרה

  • היכרות מעמיקה עם כל המערכות איתם הקשיש נמצא במגע קבוע או מיקרי.
  • מנהל המקרה חייב להכיר את סביבתו של הקשיש ולהיות בקשר קבוע עם נותני השירותים. מיהם האנשים אשר נמצאים במגע עם הקשיש? אילו גורמים נמצאים בקשר תדיר עימו?

ניתן להעלות  בעלי תפקידים רבים פורמליים ובלתי פורמליים כגון: פקיד הבנק, אחות, קופת חולים, רופא המשפחה, חברת הסיעוד, משפחה וחברים.
כיום לא קיים אדם אחד המקשר בין כל הגופים הללו וקיימת למעשה "הפרדת רשויות". האחד לא יודע על מעשיו של השני.

בעיה חמורה יותר הנה חוסר ביקורת על הנעשה. קיימים מקרים רבים של ניצול והתעללות אשר לא באים לידיעת  הגורמים המתאימים מכיוון שלא נמצא האדם שיזהה את המקרים הללו.

כמו כן, קיימים מקרים שבהם היה ניתן לשפר את איכות חייו של הקשיש על ידי טיפול בית הולם או הרחבת  הרשת הבלתי פורמלית בחייו. אך הדברים לא מתרחשים מכיוון שאין גורם אחד שיכוון את הקשיש לפעול למען עצמו ובעצם להכיר ולדעת על קיומם של שירותים וזכויות להם הוא זכאי.

כאשר מנסים להגדיר בקצרה את תפקידו של מנהל המקרה, ניתן לדבר על התאמת סל שירותים  הולם לקשיש החי בקהילה. חוקרים שונים אשר מציעים את התערבותו של מנהל המקרה, מציעים תוכנית טיפול אשר תשקף את מה שחשוב לזקן, מטרותיו, רצונותיו, מידת התמיכה הנדרשת עבורו ועוד.

על מנהל המקרה להיות אדם יצירתי בעל יכולת התבוננות רחבה על כל אספקט בחייו של הקשיש ובעל רצון אמיתי לשפר את איכות חייו של הקשיש.

אל לנו להתבלבל – אין להתבונן על הקשישים כחלק מאוכלוסיית המוגבלים אלא כעל אנשים שכל חייהם קיבלו החלטות עבור עצמם ועדיין הם בעלי דעות ורצונות ומסוגלים בהחלט להגדיר את מטרותיהם ורצונותיהם. מנהל המקרה הוא, אם כן, כלי שרת לקשיש ולא להפך. עליו להיות קשוב לצורכי הקשיש ולא "לנהלו" אלא לנתב את פעולותיו כך שתתאמנה לקשיש ולאישיותו.

על ידי כך שיהיה אדם המכיר את כל המערכות הקשורות בקשיש יהיה ניתן למנוע ככל שאפשר את העברתו למוסד ולאפשר לו (אם זהו רצונו) להישאר בקהילה ולפרוס בפניו את כל האפשרויות והגופים העומדים לרשותו ובעצם להגיע למצב של הרמוניה בין הקהילה לקשיש, כאשר כל אחד תורם לשני. המטרה העליונה הנה טובת הקשיש והקשבה ומילוי רצונותיו.

דרג מאמר זה