הונאת קשישים – כיצד ניתן למנוע?

אחת לכמה ימים – בתדירות גבוהה יותר ממה שהיינו מצפים – אנחנו שומעים על מקרה בו קשיש נופל להונאה או למעשה תרמית. התמונה הופכת למדאיגה פי כמה כשלוקחים בחשבון את כמות המקרים שמתרחשים ואינם מדווחים, או אפילו את אלו שהקשיש ומשפחתו אינם שמים להם לב. ככה זה שהקשישים נחשבים ל"מטרה" נוחה בעיני חלק מהגורמים בזירה הצרכנית, ושלא תמיד יש מודעות לתרמיות ובעיקר לאופנים בהם ניתן להתגונן בפניהן.

מהי הונאת קשישים?

קשה להגדיר את המונח "הונאת קשישים" באופן חד משמעי, מכיוון שלמרבה הצער שדה המשחק המדובר רחב וכולל שלל ניסיונות הטעיה בתחומים השונים. ברמה הכללית מדובר במצב בו גורם פרטי או עסקי מנסה לנצל את מצבו הנפשי, הגופני או המנטלי של האדם המבוגר על מנת "לעשות עליו כסף" או להונות אותו בדרך אחרת. 

מעשי המרמה האלה נפוצים הן במפגשים פרונטליים ועל אחת כמה וכמה בשיחות טלפוניות, והם רחבים במיוחד: החל ממכירת מוצרים שהקשיש אינו זקוק להם באמת, דרך החתמה שלו על חוזי מכירה ושירות עם תנאים בעייתיים (לדוגמא, מוצר סלולרי "בחינם" עליו יש בפועל חיוב של אלפי שקלים) מאוד ועד לאי מתן זכויות שהקשיש אמור להיות זכאי להן. ישנם קשישים המחזיקים בביטוח כזה או אחר, אך בעת המועד בו הם רוצים לממש אותו נתקלים בסירוב לא מוצדק מטעמה של חברת הביטוח. 

לכך ניתן להוסיף ניסיונות הטעיה והתחזות של אנשים פרטיים, למשל אנשים המציגים עצמם כנותני שירות כלשהו ומנצלים זאת על מנת להיכנס לביתו של הקשיש, לבזוז אותו או אפילו לנקוט כלפיו אלימות. למרבה הצער, מקרים איומים מהסוג הזה מתרחשים גם מתרחשים בישראל.

לא לסמוך על כל אחד

עצה חשובה שניתן להעניק בהקשר הזה לקשיש ולמשפחתו היא לא להיות מונעים על פי גישת ה"יהיה בסדר", המאפיינת כיום ישראלים רבים בכל קבוצות הגיל. רצוי שלא לסמוך על טוב ליבם של אנשים המציעים שירותים או מוכרים מוצרים, ולקחת בחשבון שהאינטרס שלהם עשוי להיות שונה בעשרות מונים מזה של הקשיש. 

כן אפשר לערוך מחקר מסוים לגבי התחומים הבעייתיים מהבחינה הצרכנית – למשל סלולר או ביטוחים – לקרוא על מעשי המרמה הנפוצים ולהבין מהם הסיכונים הכרוכים בו.

המשפחה חייבת להיות מעורבת

כל פעולה המתבצעת וכוללת את מתן פרטיו האישיים של הקשיש, כמו גם תשלום, חייבת להיעשות במלוא תשומת הלב. זה בהחלט לגיטימי שהאדם המבוגר יקבל את ההחלטות האלה יחד עם בן משפחה, שיהיה ער לתנאים עליהם הוא חותם, יתנהל יחד איתו מול הגורמים בצד השני של המתרס ויבצע אלף ואחת בדיקות לפני כל חתימה. 

רצוי לשמור את החוזים וההסכמים במקום ידוע ונגיש בבית, על מנת שניתן יהיה להגיע אליהם בקלות בעת הצורך. רבים ממליצים בהקשר הזה להקליט את כלל השיחות של האדם המבוגר או מי מטעמו עם נותן השירות ולחזור אליהן כאשר יש מחלוקת מול הגורם בצד השני של הקו. במקרים המגיעים לבין כתלי בתי המשפט השונים, ההקלטה יכולה לעשות את ההבדל.

השוואת מחירים לפני רכישה

אחד ממעשי המרמה הנפוצים ביותר הוא מכירת פריט שהאדם המבוגר אינו זקוק לו, במחיר הגבוה בעשרות או במאות אחוזים מהשווי האמיתי שלו. לפני שסוגרים עסקה חשוב לבצע השוואת מחירים, אפילו בסיסית, ולראות מהם סכומי הכסף ההגיוניים. את ההשוואה ניתן לעשות גם דרך האינטרנט. אם לקשיש אין את האמצעים לעשות זאת, רצוי שהוא יעביר את המשימה לבן משפחה או למכר אחר שהוא סומך עליו בכל מאת האחוזים. לא תאמינו עד כמה בדיקה פשוטה, הנמשכת דקות ספורות בלבד, יכולה למנוע מעשי מרמה בסכומים של אלפי או אפילו עשרות אלפי שקלים.

דרג מאמר זה