סדנת בטיחות אישית לקשישים

בימים אלו בטיחות קשישי המדינה נמצאת בשפל ללא תקדים – רק בשנת 2007 עלה שיעור מקרי אלימות נגד קשישים בכ-30% לעומת שנים קודמות. בשנת 2008 ו-2009 אנחנו שומעים כמעט מידי שבוע על מקרי אלימות קשה בהם נפגעים בני גיל הזהב.

משטרת ישראל מקבלת מידי שנה כ-2,800 תלונות של בני גיל הזהב על עבירות נגדם כאשר כ-2,000 תיקים פליליים נפתחים מדי שנה בגין אלימות, תקיפה או מעשי שוד. למרבה הצער, עדיין חלק נכבד ממקרי האלימות כלל אינם מדווח מתוך פחד, חוסר אמון במערכת, בושה או קשיי שפה. אלימות כלפי קשישים אינה באה לידי ביטוי רק במעשים פיזים, וכי קשישים רבים חווים התעללות נפשית או ניצול כלכלי הגורמים להם למצוקה רבה והרגשת חוסר אונים.

בעקבות מקרים רבים אלו וההסלמה באלימות כלפי קשישים יצרה עמותת אל הלב סדנה ייחודית המיועדת עבור בני גיל הזהב. סדנה זו מותאמת במיוחד לצרכים הפיסיים, המנטאליים והרגשיים של המבוגרים.

סדנאות אלו נוצרו מתוך מטרה מטרתן להביא לשיקום תחושת הבטחון העצמי,  יכולת ואפשרות בחירה, תוך התחשבות בשינויי הגיל – ירידה ביכולות הפיזית והקוגניטיבית.

הנחת היסוד של סדנת הבטיחות לגיל הזהב היא כי יכולתו של אדם להגן על עצמו נובעת ממודעותו לסביבתו, יכולתו להפגין נוכחות מלאה תוך ביטחון והכרה ביכולותיו.

קשישים לומדים מיומנויות בטיחות אישית וטכניקות הגנה עצמית לא כתוך תפיסה שגויה של חוסר אונים או חולשה, אלא מפני שזו הדרך לחזק את עצמם ולהיות מוכנים בצורה טובה יותר לכל התרחשות עתידית אפשרית.

סדנת  ביטחון בגיל השלישי כוללת 5 מפגשים בני שעה. בסדנה מועברים התכנים הבאים:

  • ערנות לסביבה ולימוד פסיכולוגיית תוקף – נתקף: איך נצפה לזהות מצבי סיכון/תקיפה פוטנציאלים, כיצד לנקוט אמצעי זהירות, כיצד יכול להראות תוקף פוטנציאלי, מהן התנהגויות חשודות של אדם זר.
  • חשיבות אסרטיביות אישית וביטחון העצמי: כיצד נשדר עוצמה וכיצד נרתיע באמצעות הצבת גבולות ברורים.
  • ניהול עימות מילולי – כיצד נשתמש נכון בקול; מה ואיך לומר, ולא פחות חשוב, מה לא כדאי לומר כדי לא להגיע להסלמת המצב.
  • אימון יעילות החושים ושיפור מיומנויות הכרחיותשל זיכרון וזיהוי.
  • כיצד נופלים ללא פחד; עבודה על שיווי משקל.
  • מיומנויות בסיסיות של הגנה עצמית  המותאמות לגיל תוך שימוש בחפצים בסביבה כגון מקל, הליכון וכו' – כיצד נוכל להפוך מגבלות פיזיות ליתרון.
  • נתונים סטטיסטיים מהשנים האחרונות על תקיפות קשישים.
  • בניית מערכת תמיכה אישית לשעת מצוקה –  מספרי חירום ואנשי מקצוע (שוטר, עובד סוציאלי, חשמלאי וכו').

סדנאות הגנה עצמית המיועדת לקשישים של עמותת אל הלב מועברת בהצלחה במרכזי העמותה, במוסדות שונים – בתי אבות, במרכזי דיור מוגן או מרכזי יום לקשישים בכל רחבי הארץ.

המדריכות של עמותת אל הלב הינן נשות מקצוע מיומנות בעלות רגישות ויכולת הדרכה – המדריכות עוברות הכשרה מיוחדת, במטרה להכינן לעבודהעם אוכלוסיית הגיל השלישית תוך הכרות עם הצרכים המיוחדים לקשישים.

עמותת אל הלב הוקמה בשנת 2003 במטרה לפעול לצמצום האלימות כלפי נשים, נערות ומגזרים בסיכון וכן לפועלת להעצמת נשים. עיקר פעילויות העמותה היא באמצעות סדנאות הגנה עצמית ואומנויות לחימה.

 

אולי יעניין אותך גם:

תעסוקה לבני גיל הזהב – כי החיים רק מתחילים לאחר הפרישה

דרג מאמר זה