בלוטת הערמונית

הפרוסטטה, או בשמה העברי הערמונית, הינה הבלוטה האחראית ליצור נוזל הזרע במערכת המין הזכרית. לנוזל הזרע תפקיד בהעברת הזרע, ומכאן נובעת גם חשיבותה המכרעת של הבלוטה. 70% מן הערמונית היא רקמה בלוטית, אך 30% הנותרים היא רקמת שריר הנוטלת חלק גם בתהליך פליטת הזרע. כאשר הבלוטה חסרה פליטת הזרע חלשה יותר.

הערמונית ממוקמת קדמית לפי הטבעת ומתחת לשלפוחית השתן, ממנה יוצאים שני צינורות השפכה (המוליכים את השתן אל פתח השפכה) העוטפים במהלכם את הפרוסטטה משני צידיה.
בגבר הבריא, גודל הבלוטה אינו עולה על גודלו של אגוז.

קיימים שני ליקויים בערמונית אשר עלולים להתפתח בקרב גברים, החל מהעשור החמישי לחייהם, אשר נחשבים עיקריים בתחום בריאות הגבר:
הליקוי הראשון שכיח ביותר – הערמונית גדלה באופן שפיר (לא ממאיר), והליקוי השני השכיח פחות הוא גידול סרטני, כלומר – ממאיר. אם הערמונית גדלה יתר על המידה, היא עלולה ללחוץ על צינורות השופכה ולחסום את מעבר השתן דרכן. עד לגיל 70, כמעט כל הגברים סובלים מהגדלה של הפרוסטטה.

בעיות נפוצות בפרוסטטה הן:

פרוסטטיס- דלקת הנוצרת לרוב בעקבות זיהום בקטריאלי
Benign prostatic hyperplasia / BPH- הגדלה של הפרוסטטה העלולה ליצור בעיות עודף מתן שתן.
סרטן הערמונית – זהו הגידול השכיח ביותר בקרב גברים והוא ממוקם שני ברשימת סיבות המוות מסרטן מיד אחרי סרטן הריאות.

פרוסטיטיס

פרוסטיטיס הינה דלקת של בלוטת הפרוסטטה. כמה גורמים עלולים להוביל לדלקת זו;

  • פרוסטיטיס חריפה בעקבות זיהום בקטריאלי- הסימפטומים כוללים חום וגלי קור, כאב בגב התחתון ובפי הטבעת ובעיות שליטה על השלפוחית.
  • פרוסטיטיס כרונית בעקבות זיהום בקטריאלי- מצב חוזר של פרוסטטה דלקתית. הסימפטומים דומים אך מתונים יותר מבמקרה של פרוסטיטיס אקוטית, ויכולים להימשך זמן רב יותר.
  • פרוסטיטיס לא-בקטריאלית- דלקת שהסיבה לה אינה ידועה.

פרוסטיטיס היא אחת האבחנות האורולוגיות הנפוצות ביותר, ונפוצה בכ-25% מאוכלוסית הגברים בגילאי ה-30 ואילך.

פרוסטיטיס בקטריאלית אקוטית וכרונית מטופלת באמצעות אנטיביוטיקה.

בפרוסטיטיס שאינה בקטריאלית, ישנו שימוש בתרופות המפחיתות את הבעיות במתן השתן והמורידות את התסמינים הדלקתיים. שינויים באורח החיים, כולל דיאטה מתאימה והורדת מתחים, נחוצים אף הם.

הגדלה של הערמונית – (Benign Prostatic Hyperplasia (BPHׁׂ

BPH, הגדלה של בלוטת הערמונית, אינה סוג של סרטן ואינה הוכחה כמעלה את הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית. עם זאת, שתי המחלות יכולות לחבור ולהתקיים בו זמנית.

BPH הינה מחלה הנפוצה בגברים מעל גיל 50. ההגדלה יכולה לגרום לחסימה של צינורות השפכה ולהוביל ל:

  • זרם שתן נמוך
  • קושי בהתחלה של מתן השתן
  • מתן שתן בתדירות גבוהה
  • קימה תכופה בלילה לצורך מתן שתן
  • תחושה של חוסר ריקון של שלפוחית השתן לאחר מתן השתן
  • חוסר יכולת מתן שתן

אלא אם כן הסימפטומים מורידים את איכות חייו של החולה, הגדלה של הפרוסטטה אינה סיבה למתן טיפול רפואי. הרופאים עשויים להחליט על מעקב רפואי אחר מידת הגדילה, אם קיימת, של הערמונית. לעיתים קיימת הקלה בסימפטומים ללא טיפול. עם זאת, אם הסימפטומים מפריעים לחולה לנהל אורח חיים תקין, ינתן טיפול תרופתי הגורם להתחממות איזורים בפרוסטטה ועל ידי כך להרס רקמה מיותרת. במקרים אחרים יהיה צורך בהתערבות כירורגית לאותה תכלית, כאשר בניתוח אין הסרה מוחלטת של הפרוסטטה אלא רק מספיק ממנה על מנת להקל על החסימה הגורמת לסימפטומים הנ"ל.

סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הינו גידול ממאיר היכול להתפשט מהערמונית לבלוטות לימפה סמוכות, עצמות ואיברים אחרים. התפשטות זו קרויה מטאסטאזיס. ההורמון הזכרי טסטוסטרון עשוי לגרות גידול של תאים סרטניים מסוימים התלויים בטסטוסטרון בערמונית.

נתוני התחלואה בסרטן הערמונית בארה"ב מצביעים על כך שאחד מכל 10 גברים יחלה במהלך חייו ובישראל מצביעים הנתונים על שכיחות דומה – מדי שנה מתגלים 1,500 מקרים לערך.
המחלה נדירה מתחת לגיל 50 ושכיחותה עולה עם הגיל. ולמרות זאת, אחוזי השרידות השתפרו לאין ערוך בשנים האחרונות; ב-20 השנים האחרונות השרידות עלתה מ-67% ל-99%.

 גורמי סיכון לסרטן הערמונית

החוקרים עדין אינם יודעים מהו הגורם לסרטן זה, אך הם כן זיהו גורמים המגדילים את הסיכוי לחלות בו כמו:

  • גיל- כאמור, הסיכון לחלות עולה עם הגיל. יותר מ-70% מכל סוגי סרטן הערמונית מאובחנים בגברים מעל גיל 65
  • היסטוריה משפחתית- גברים שאביהם או אחיהם חלו במחלה הינם בסיכון גבוה פי 11 לפתח את הסרטן.
  • דיאטה- מחקרים מציעים שבריאות הפרוסטטה עשויה להיות מושפעת מתזונת האדם.
  • השמנה- מחקרים הוכיחו כי אחוזי התמותה מסרטן הערמונית גבוהים יותר בגברים הסובלים מהשמנת יתר
דרג מאמר זה