חיסונים בגיל הזהב

המודעות שהתעוררה (באיחור רב) לגבי חשיבות חיסונים מסודרים לגיל המבוגר, הביאה רבים לחפש מידע מעודכן בנושא. לכן נבהיר כאן כמה נקודות מפתח להבנת הבעיה.

מדובר כאן בעיקר במניעת דלקת ריאות, שמהוות גורם סיכון להתפתחות מחלות וסיבוכים מרובים, ואחת הסיבות העיקריות לתמותה בגיל המבוגר ולפגיעה בבריאות.

הסיכוי לחלות בדלקת ריאות גדול פי חמש בגילאי ה-80 מאשר בגילאי ה-20 כשהסיכון למות בעקבות המחלה עולה באחוז כל שנה אחרי גיל 20.

מדוע הקשיש פגיע כל-כך ?

הסיבה העיקרית הינה ירידה בתפקוד שתי מערכות פיזיולוגיות חיוניות: מערכת החיסון ומערכת הנשימה.

  • הריאות: בעקבות ירידה בתפקוד מערכות הגוף, ישנה חולשה של שרירי הנשימה ואיבוד האלסטיות של בית החזה גורמות לירידה בתפקוד הריאה וגם ביכולת הריאה להגן על עצמה מפני זיהומים. ראשית, מערכת הריר והריסים הזעירים האמורים לסלק מזהמים, פגומה ויחד עם עישון, אלרגנים וזיהום סביבתי גורמים לחסימות בכלי הנשימה. כתוצאה מכך יופר שווי המשקל בין החומרים הכימיים המגנים על הרקמות ע"י הרס מזהמים ואלו הבונים את הרקמה מחדש והקרקע פורה לזיהום. בנוסף, גובר נפח האוויר שאינו מוחלף, יורדת יכולת העברת גזים חיוניים לדם וממנו, כך שרמת החמצן בדם ירודה וכל מערכות הגוף סובלות מכך.
  • מערכת החיסון: בגיל הזהב קיימת ירידה בתפקוד התאים הלבנים של המערכת החיסונית, האחראים ללחימת הגוף נגד וירוסים, חיידקי שחפת ופטריות, לכן הזקנים חשופים יותר לזיהומים הללו אך גם מפני זיהום חיידקים נוספים אחרים.

אילו חיסונים קיימים בגיל הזהב?

חיסון נגד דלקת ריאות

החיסון נגד פנוימנקוק: החיידק אשר גורם לדלקת ריאות הינו הפנוימנקוק (בין 15% ל-50% מכל דלקות הריאה במבוגר). לפני שנים רבות הצליחו להרכיב חיסון נגדו, החיסון מורכב מחומרי הגלם של מעטפות החיידקים אלה יזוהו על ידי המערכת החיסון שלנו כגורם מזיק וזו תכין נוגדנים אשר ימנעו את המחלה או יחלישו את התסמינים אם תפרוץ בכל זאת. נכון להיום, זוהו 23 זנים של החיידק והחיסון מגן מפני כולם, לכן נקרא "פנוימווקס ". חיסון זה ניתן באופן חד פעמי.

חיסון נגד שפעת

החיסון נגד שפעת: מחלת השפעת נגרמת על ידי וירוס מסוג אינפלואנזה מזן A או B,  אשר מתאפיינים בשינויים תדירים בחומרי המעטפת שלהם, מכאן הצורך להכין כל שנה חיסון חדש כנגד אותם התת- זנים הצפויים בחורף הקרוב (בדרך כלל שניים מסוג A ואחד מסוג B ).

הווירוס נכנס לגוף ע"י שאיפת טיפות מזוהמות ונקלט ברירית מערכת הנשימה, כשהמערכת המקומית גם נכשלת, הווירוס נכנס לתאי הרירית ומתרבה, מעבר לחום, כאבי ראש, שרירים ופרקים, הבעיה העיקרית הינה דלקת בדרכי הנשימה העליונים (ברונכיטיס) שם מעבר לפגיעה הראשונית על ידי  הווירוס, נוצר אצל הקשיש זיהום משני לרוב, על ידי חיידקים הנמצאים בין כה במערכת הנשימה אך החודרים הפעם לרקמה אחרי הפגיעה הראשונית על ידי הווירוס, מדובר בעיקר במיודענו הפנוימוקוק או בחיידקים נוספים (סטפילוקוק, המופילוס).

חשוב לציין שלרוב ישנה הקלה ראשונית אחרי מחלת השפעת ואז נוצרת החמרה פתאומית עם סימני דלקת הריאות האופייניים, מכאן החובה להתגונן כל שנה על ידי חיסון נגד שפעת.

חיסון נגד שפעת החזירים

חיסון נגד שפעת החזירים נמצא בשלבי פיתוח ובדיקה אחרונים ויהיה זמין לקראת חורף 2009.

מי צריך להתחסן?

נגד חיידק הפנוימנקוק צריך להתחסן  כל מי שעבר גיל 65.
נגד שפעת צריך להתחסן  כל מי שעבר גיל 50.
ונגד שניהם כל מי שסובל ממחלה כרונית של דרכי הנשימה, הלב, השרירים, העצבים, או סוכרת או ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, כל מי שכרתו אצלו את הטחול (עקב תאונה בד"כ) או שלא התפתח אצלו טחול (בעיה מולדת).

כמו כן צריכים להתחסן כל המטפלים בקשישים ובחולים כרוניים, כולל בני משפחה ומטפלים זרים.

טיפים להימנעות ממחלת השפעת ומחיידק הפנוימנקוק

הקפדה על מצב תזונתי טוב הינה תנאי ראשון במעלה לשמירה על מערכת חיסונית תקינה, כאשר בעיקר יש לשמור על רמת החלבון בכלכלה. בנוסף מומלץ להקפיד על:

  • תוספות ויטמינים ( C, F, אבץ וכו ).
  • גילוי מוקדם של מחלות כרוניות המחלישות את מערכת החיסון כמו סוכרת, אי ספיקת לב או כליות, או מחלת הסרטן.
  • מניעת עישון.
  • אוורור טוב של הריאות על ידי אימון גופני.
  • פיקוח על מטפלים, בנוסף על חיסונם גם הקפדה על רחיצת ידיים בין טיפול לטיפול והיגיינה כללית.
דרג מאמר זה