חסמת הריאה – COPD

חסמת הריאה ידועה גם בשם: מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) נחשבת לאחת המחלות הקשות והמסוכנות של מערכת הנשימה, אשר מתפתחת לאיטה ומשפיעה באופן כרוני על האדם, ומעצם היותה, משבשת את התפקוד הפיזיולוגי של מערכת הנשימה ומפריעה לחיים נורמאליים ותקינים, בשל התסמינים הקשים.

באופן כללי, מחלות ריאה חסימתיות כרוניות, כוללות מספר מחלות, אשר מבחינה פתופזיולוגית, חוסמות בדרך כזו או אחרת את דרכי הנשימה. מחלות אלו כוללות:

  • מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD)
  • נפחת (אמפיזמה)
  • דלקת סימפונות כרונית (ברונכיטיס כרונית)

חשוב לציין, כי מחלת אסטמה מוגדרת גם כן כמחלה חסימתית של מערכת הנשימה, אך היא מוגדרת כחסימה חולפת.

מהם הגורמים של חסמת ריאה?

הגורם הראשי, אשר נמצא אחראי להתפתחות מחלות ריאה חסימתיות כרונית (COPD) הוא עישון סיגריות. בנוסף, מחלת ריאות חסימתית כרונית, עלולה להתפתח באנשים אשר סובלים מנפחת וברונכיטיס כרוני.

באופן כללי, שלושת המחלות נגרמות עקב תפקודי ריאות לקויים ואבנורמליים, אשר התרחשו, במרבית המקרים,עקב שאיפת גזים רעילים שונים והנפוץ ביותר הוא סיגריות.

נפחת או אמפיזמה (emphysema), הינה  מחלה של מערכת הנשימה שיכולה להתקיים בפני עצמה או\ו לגרום למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

המחלה מתרחשת  עקב התרחבות אבנורמלית ולקויה של דרכי האוויר במערכת הנשימה, יחד עם הרס מתקדם של דפנות דרכי הנשימה הברונכיולים. הגורם הראשי להיווצרות נפחת הוא עישון סיגריות, אך המחלה יכולה להתרחש בשכיחות נמוכה יותר, גם עקב גורמים כגון: מחלה של חוסר באלפא 1 אנטיטריפסין.

דלקת סימפונות כרונית (ברונכיטיס), הינה מחלת ריאות חסימתית כרונית, אשר גם במרבית המקרים עלולה להתפתח עקב עישון סיגריות, אך נמצאו גורמים נוספים, כגון: זיהום אוויר משמעותי וכרוני, בעיקר באנשים שחיים בעיר.

אחת הבעיות הקשות של מחלות ריאה חסימתיות כרוניות, היא בעיית הזיהומים והדלקות החוזרות.

מהם התסמינים של חסמת הריאה?

התסמין הנפוץ ביותר הוא קוצר נשימה, אשר הולך ומתפתח בהדרגה עם חלוף השנים עד כדי מצב של קשיי נשימה חזקים, המצריכים לעיתים קרובות אשפוז בבית חולים.

באופן כללי, ניתן לחלק את מחלות ריאה חסימתיות כרוניות, לשני סוגים, אשר באים לידי ביטוי בשוני התסמיני.

  • "הנשפן הורוד" ("The Pink Puffer") – בסוג זה, התסמינים עדיין קלים יחסית למחלה, וקיים סיכון להחלמה ממנה, במידה והאדם יפסיק לעשן. האדם סובל לרוב מהתקפי קוצר נשימה, עורו בצבע ורוד, ישנה נטייה לפליטת כיח ושיעול לעיתים קרובות.
  • "השמן הכחול" ("The Blue Bloater") –  סוג זה של המחלה, מוגדר כקשה ולרוב בלתי הפיך. האדם סובל מדלקת כרונית בדרכי הנשימה, קוצר נשימה כבד וחזק בכל פעילות שהוא עושה, עד כדי מצב של ציאנוזיס (כיחלון), עקב חוסר בדם מחומצן לגוף. בשלב זה, הסיכויים לפתח זיהומים ודלקות גוברים.

כיצד מאבחנים COPD?

אבחון המחלה הוא לרוב על פי התסמינים ובדיקות שונות לתפקודי ריאות, בדיקות דם כלליות וספציפיות להערכת רמת החמצן בדם. כמו כן, לקיחת היסטוריה אישית של המטופל ובעיקר תשאול לגבי עישון סיגריות.

כיצד מטפלים בחסמת הריאה?

הטיפול בחולי מחלת ריאה חסימתית כרונית, תלוי בשלב בו הם נמצאים, בדרגת קוצר הנשימה ובתפקודי הריאות.

ההמלצה הראשונית היא שינוי אורך חיים, ביצוע פעילות גופנית והפסקת עישון סיגריות באופן מיידי. הטיפול באופן כללי, הינו טיפול תסמיני על ידי תרופות מרחיבות לדרכי הנשימה, כגון: אינהלציה, סטרואידים.

במצבים קשים של המחלה, יהיה צורך בהצמדת בלון חמצן ואף טיפול כירורגי, על ידי כריתת האזורים הפגועים בריאה.

2.3/5 - (3 votes)