סנוזלן- טיפול בחולי דמנציה

םהטיפול בסנוזלן (או "טיפול רב חושי") המיועד לחולי דמנציה, הומצא במוסד בהולנד בשנות השבעים כאמצעי להרגעה ופנאי. פירוש השם סנוזולן בהולנדית הוא שילוב של המילים "להריח ולנמנם", אשר מסבירות את עיקרי התאוריה של שיטה זו.

ממציא השיטה הוא מטפל באומנות בשם וורהל אשר חש "במבוי סתום" בהקניית יכולות מסוימות לחולים הסובלים מפיגור שכלי חמור. בכדי למצוא פתרון לבעיה הוא החליט לסגת מטיפול אקטיבי בחוליו והחל להתבונן בפגישות של מטופליו עם עמיתיו המטפלים.

וורהל מצא כי תחושת הנוחות שלהם משתנה ממטפל למטפל ובהתאם לסביבה בה הם נמצאים, הוא אף הסיק כי במצבי סביבה מסוימים הם אף מסוגלים לנהל תקשורת טובה, בעיקר כאשר מידת המעורבות של המטפל היא נמוכה יותר.

וורהל הבין כי על ידי הפחתה במידת האקטיביות של המטפל בעת זמן הטיפול, החולה עצמו נאלץ "לצאת" מהמצב הפאסיבי בו הוא נמצא ולמעשה להחליט מה הדבר אשר נחוץ לו לצורך הפגת מתחים.

המסקנה הייתה כי מתן חופש ביטוי לחולה בסביבה שהיא כביכול "בטוחה", תוביל למצב בו בסופו של דבר המטופל יוכל להתנהל בצורה טובה יותר גם בחיי היומיום .

כיצד פועל חדר הסנוזלן?

הטיפול נעשה בחדר סגור לפרקי זמן של בין חצי שעה לשעה. החדר עצמו מרופד כולו במזרונים רכים ומכיל אמצעים רבים לגירוי החושים, לדוגמא מזרונים חמים במטרה לגרות את חוש המישוש, אורות בצבעים רכים לגירוי חוש הראייה, מוזיקה במקצבים ועוצמות שונות לגירוי השמיעה ריחות נעימים כגון קינמון ועוד מספר רב של אביזרים.

מספר עקרונות חשובים קיימים בחדרי הגירוי הרב חושי:

  • השיטה שמה דגש רב על יצירת אווירה רגועה בחדר בכדי לגרום למטופל להרגיש כי הוא יכול "להשאיר" את מהמתחים והמכאובים המטרידים אותו מחוץ לחדר הפעילות.
  •  צורת העבודה והתוכנית איננה "ידועה" מראש ולמעשה החולה עצמו "קובע" את קצב העבודה.
  •  המטפל צופה מהצד, אך הוא ער וקשוב למצבו של המטופל ומתאים את אופי הטיפול לפידבק מן המטופל ולרקע הרפואי של החולה. על פי המשוב אותו הוא מקבל מהחולה, הוא יכול לשנות את מספר הגירויים הפועלים בו זמנית, את עוצמתם ואת משך זמן פעולתם.

בצורה הדרגתית נוצר למעשה מצב כי המטופל יכול להפוך לפעיל בטיפול שלו, בתוך חדר גירוי החושים ועל ידי זאת יוכל להתמודד עם קונפליקטים המתרחשים מחוץ לחדר הסנוזלן. עוד ערך מוסף שיש לשיטה זו היא יצירת מערכת היחסים בין המטפל למטופל, המסייעת בבניית יחסי אמון של המטפל עם סביבתו הקרובה.

מתי נעשה שימוש בשיטה זו?

השימוש העיקרי בשיטה הוא באוכלוסיה הסובלת מנזקים במערכת העצבים המרכזית כגון, פיגור שכלי, הפרעות כגון אוטיזם ,PPD וסינדרום אספרגר, במצבי דמנציה ולאחר פגיעות ראש. עוד נראה כי שיטה זו עוזרת בהתמודדות עם ילדים הסובלים ממחלות כרוניות ומבלים את מרבית זמנם בבתי חולים.

השפעת הטיפול בסנוזלן

נראה כי הטיפול בסנוזלן משפר את היכולות הקוגניטיביות, הריכוז והקשב של חולים דמנטיים. בנוסף לכך, השהייה בחדר מסייעת בהפגת מצבי מתח וחרדה בחולה, דיכאון וכן מסייעת בבניית מערכות אמון בין החולה לאנשים נוספים בסביבתו ולא רק עם בני משפחתו.

מחקר שנערך במחלקה הגריאטרית בבית החולים "בית ישראל" בניו יורק, מצא כי הטיפול הרב חושי מעלה את התפקוד היומיומי של החולים ומוריד את מידת העצבנות והאפטיה שלהם.

בישראל החלו להשתמש בשיטה זו בשנות התשעים, כיום קיימים כ-300 מרכזים בארץ המעניקים טיפול זה. החלוצים בשיטת הסנוזלן בישראל, הם אנשי בית "איזי שפירא" ברעננה.

דרג מאמר זה