כימותרפיה

טיפולי כימותרפיה הינם טיפולים המיועדים לחולי סרטן וכוללים החדרת חומרים כימיים לגוף. הטיפולים פועלים במטרה להשמיד את התאים הסרטניים באמצעות פגיעה ביכולתם להתחלק לתאים נוספים.

ישנם סוגים שונים של טיפולי כימותרפיה הנבדלים באופן פעולתם על מחזור חיי התאים, בהשפעתם על סוגי הסרטן השונים ובתופעות הלוואי הנגרמות בעקבותיהם.

טיפולי כימותרפיה במחלות סרטניות נועדו למגר את הסרטן לתקופה של חמש שנים לפחות, כאשר ככל שההפוגה בנסיגת הסרטן מתארכת, כך פוחת הסיכון להישנותו.

שיטות טיפול בכימותרפיה

טיפולי כימותרפיה ניתנים לרוב באופן שיטתי ולכן כל הגוף מושפע מהם. ישנם גם טיפולים ממוקדים על אזור נגוע אחד. טיפולים אלה ניתנים בכמה אופנים:

  • טיפולים דרך הווריד – מחט עשויה מפלסטיק מוחדרת לווריד שביד כעירוי. קיימת אפשרות נוספת והיא שימוש במחט ארוכה שמגיעה לוורידים המרכזיים הנמצאים בחזה. המחט מוחדרת דרך היד או לבית החזה.

לשיטת טיפול זו כמה יתרונות: המחט יכולה להישאר באופן קבוע בגוף מספר חודשים, ללא צורך בהחלפתה וניתן לבצע דרכה, בו זמנית, כמה טיפולים, בנוסף לשאיבת דם לצורך בדיקות. מול היתרונות ישנו חיסרון משמעותי והוא הסיכון להיווצרות זיהומים וקרישי דם.

  • טיפולים תת עוריים – זהו טיפול נדיר שמתאפשר רק בכמה תרופות כימיות בודדות. הטיפולים ניתנים כזריקה קטנה לתוך העור.
  • טיפולים בכדורים – בסוגים מעטים של כימותרפיה ניתן לתת את הטיפול באמצעות כדורים דרך הפה.
  • טיפולים מקומיים – ישנם כמה סוגים של טיפולים כאלה: משחה כימותרפית הניתנת כטיפול לגידולים בעור, כימותרפיה שמוזרקת לנוזל השדרה בין החוליות בגב, הזרקה לשלפוחית השתן והזרקה לעורק מסוים בכבד.

טיפולי כימותרפיה – תופעות לוואי

רוב חולי הסרטן עוברים את טיפולי הכימותרפיה בשלום, אך עדיין ישנן תופעות לוואי רבות, בהתאם לסוג הטיפול שניתן ולנטייה הטבעית של החולים. להלן סוגי תופעות הלוואי:

  • תופעות לוואי במערכת הדם – טיפולי כימותרפיה פוגעים בתאים מתחלקים, בהם התאים הסרטניים וגם תאי מוח העצם, שאחראים על ייצור כדוריות דם אדומות, כדוריות דם לבנות וטסיות. תופעת הלוואי של פגיעה במוח העצם היא שכיחה מאוד.

בעיות במערכת העצבים ההיקפית – נוירופתיה היא אוסף בעיות המתרחשות בשל כשל במערכת העצבים ההיקפית. .נוירופתיה הינה תופעת לוואי הנגרמת בגלל טיפולי הכימותרפיה

תופעות לוואי בעור – במהלך טיפולי כימותרפיה עלולות להיגרם תופעות של נשירת שיער או התקרחות. השיער שב לצמוח עם סיום הטיפולים. תופעת לוואי נוספת היא הופעת פסים רוחביים בציפורניים או שינוי בצבע שלהן (זוהי תופעה זמנית, שכן הציפורניים מתחלפות בכל תקופה).

  • כמו כן, ניתן להבחין בהופעת פריחות שונות על העור, התכהות העור ודלקת בווריד שמתאפיינת בהופעת חום, אודם וכאב מקומי באזור של הווריד אליו הוחדר העירוי.
  • תופעות לוואי במערכת העיכול – התאים המרפדים את מערכת העיכול מתחלקים בקצב מהיר מאוד ועלולים להיפגע כתוצאה מטיפולים כימיים. תופעות הלוואי יכולות להיות בחילות והקאות, שלשולים, עצירות, אובדן תיאבון ודלקת בריריות הפה.
  • פגיעה בפוריות – תופעת לוואי זו תלויה בגיל החולה ובסוג הכימותרפיה הניתנת. בתקופה בה ניתנים הטיפולים, המחזור החודשי עלול להיפסק ואפילו לא להתחדש עם סיומו (בעיקר אצל נשים בגיל המעבר).
  • חולשה ותשישות – תחושה של עייפות שאינה חולפת, גם אחרי שינה. לתופעת לוואי זו יכולות להיות מלוות תחושות של דכדוך, ירידה באנרגיה וירידה בכושר המנטלי.
  • פגיעה בכליות – ישנם טיפולי כימותרפיה אשר עלולים לפגוע במנגנונים שונים של תפקודי הכליות.
  • נימול ברגליים ובידיים – לאחר סוגים מסוימים של טיפולי כימותרפיה עלולות להופיע תחושות נימול בקצות הרגליים והידיים, והן לא תמיד חולפות עם סיום הטיפול.
  • תופעות לוואי מאוחרות – גם לאחר זמן ממושך מסיום טיפולי הכימותרפיה, יכולות להיווצר פגיעות בריאות ובלב ועלולים להיווצר סוגי סרטן ממאירים אחרים.
דרג מאמר זה