קטרקט

קטרקט הוא מצב נפוץ ביותר אצל מבוגרים בו העדשה הופכת לעכורה ובכך הראיה הופכת למטושטשת. זהו מצב שאינו כואב ושנחשב לנפוץ ביותר – בגיל 80 כחצי מהאנשים יסבלו מבעיות ראיה כתוצאה מקטרקט.

בעיית הראיה הנוצרת בגלל הקטרקט מתבטאת בעיקר בראיה לא חדה, ראיה כפולה, איבוד היכולת לזהות צבעים וירידה ברמת ראיית הלילה.

תפקיד העדשה בעין

העדשה היא אחד האיברים החשובים המרכיבים את העין, ותפקידה לרכז את קרני האור על הרשתית. הרשתית אחראית להמיר את קרני האור לאותות חשמליים שמועברים למוח לפענוח התמונה. בקטרקט, עכירות העדשה מפריעה לה לבצע את תפקידה ומונעת ממנה לרכז את הקרניים לכיוון הרשתית בצורה תקינה. ללא תפקוד תקין של העדשה, קרני האור מתפזרות על הרשתית ונוצרת תמונה מטושטשת ולא טובה.

הגורמים לקטרקט

תהליכי איבוד הראיה ובתוכם הקטרקט קשורים באופן ישיר לנושא זקנה. עם זאת, קיימים גורמי סיכון נוספים המובילים לקטרקט כמו לדוגמא פציעה, סכרת, חשיפה ממושכת לשמש ולקרינה אולטרה סגולה ושימוש ממושך בסטרואידים ותרופות נוספות. כמו כן, גורמים סביבתיים נוספים כמו עישון ואלכוהול יכולים לגרום להתפתחות קטרקט ובאופן כללי רצוי להימנע מהם.

כאמור, הזדקנות היא הגורם העיקרי להיווצרות קטרקט. עם תהליך ההזדקנות מצטברים בעין רדיקלים חופשיים רבים שמובילים בסופו של לפגיעה במנגנוני יצירת חלבונים ואנזימים. כתוצאה מהפגיעה נוצרת עכירות קשה של העדשה שמובילה לבעיות ראיה שונות.

הטיפול בקטרקט

ברוב המקרים, כאשר הקטרקט לא מפריע כל כך לתפקוד היום יומי, לא מטפלים בו והחולה לומד להתמודד עם המגבלות החדשות. כאשר המצב מחמיר, פונים תחילה לטיפול אופטי על ידי סוגים שונים של משקפיים בעלות עדשות מיוחדות ומשקפי שמש מותאמים. במצבים קשים עוד יותר, יש צורך לבצע ניתוח על מנת להתגבר על הבעיה.

ניתוח קטרקט

בניתוח לטיפול בקטרקט, מבצעים הסרה של רקמת העדשה העכורה ומחליפים אותה בעזרת עדשה מלאכותית (מסיליקון או פלסטיק). מדובר בניתוח יחסית פשוט ובטוח מאוד הנמשך ברוב המקרים פחות משעה, ומספק לחולי הקטרקט שיפור רב בראייה ובאיכות החיים.

הניתוח מתבצע לרוב בהרדמה מקומית ולכן לא מחייב אשפוז. לאחר הניתוח נדרש בדרך כלל טיפול תומך בטיפות עיניים, ויש להימנע ממנבים שעלולים לסכן את העין ואת העדשה.

בדרך כלל, מבצעים את הניתוח בעין אחת בלבד. אם יש צורך לנתח גם את העין השנייה, משתדלים להמתין עד החלמה מלאה של העין הראשונה, על מנת לאפשר ראיה תקינה לפחות בעין אחת.

כאמור הניתוח לטיפול בקטרקט הוא ניתוח בטוח ויעיל ביותר, ובדרך כלל ב-90% מהמקרים מושג שיפור משמעותי. מבחינת תופעות לוואי, ניתן לראות לעתים רחוקות זיהומים, דימומים והפרעות נוספות כתוצאה מהניתוח.

איך ניתן להימנע מקטרקט?

קטרקט הוא תופעה הקשורה להזדקנות העדשה, ולרוב זהו מצב בלתי נמנע. עם זאת, הקפדה על אורח חיים בריא יכולה בהחלט לעזור להימנע מהתפתחות הקטרקט ומהחמרת מצבו.

באופן כללי, רצוי להשתמש במשקפי שמש, להקפיד על תזונה עשירה בירקות וכמובן להימנע מעישון. כמו כן, על אנשים מבוגרים להקפיד לבקר אצל רופא העיניים לבדיקות שגרתיות לשם גילוי מוקדם של קטרקט.

בנוסף, קיימים סוגים שונים של טיפולים משלימים שיכולים לעזור לשפר את המצב ואף למנוע הישנות קטרקט לאחר ניתוח. הטיפולים האלטרנטיביים כוללים חומרים רבים כמו ויטמינים שונים כמו ויטמין C ו-E, סלניום, קרוטנואים, אבץ ומינרלים נוספים.

טיפול זה יכול לשפר משמעותית את מצב החולים אך כמובן נחשב לטיפול משלים בלבד ולא מהווה תחליף לטיפול הכירורגי הקונבנציונלי.

דרג מאמר זה