זוגיות עם חולה דמנציה – קשיים ודרכי התמודדות

דמנציה הינה קבוצה של מחלות הפוגעת בעיקר באנשים בגיל הזקנה. המחלה פוגעת באופן קשה בתפקוד הקוגניטיבי של האדם ופוגעת ביכולות בסיסיות כמו זיכרון, דיבור ותפקוד כללי. המחלה הינה מחלה מתקדמת, ההולכת ומחמירה.

רבות מדובר על המחלה ועל החולים בה, אך מעט מאד מדובר על בני הזוג של אותם חולים. עיתון הניו יורק טיימס הקדיש לאחרונה כתבה לבני זוג של חולי דמנציה וקשייהם.

עם אילו קשיים מתמודדים בני זוג של חולי דמנציה

בראש וראשונה בני הזוג של חולי דמנציה מתמודדים עם אובדן בן הזוג כאדם כשהוא עוד בחייו. אובדן היכולות הקוגניטיביות של החולה בצורה כה דרסטית, מכלים כל שריד לאדם שהיה. החולה מאבד את המאפיינים האישיותיים שהיו לו, כישורים מיוחדים, היכולת לבטא רגש, היכולת לפתח שיחה או תקשורת. כל המיומנויות שהופכות את האדם למה שהוא – אובדות עם המחלה.

מעבר לכך שבן הזוג משתנה לחלוטין, גם הטיפול בו קשה מאד. החולה שוכח או אינו מסוגל לבצע פעולות יום יומיות בסיסיות: אכילה, רחצה ושליטה בצרכים וזקוק לטיפול פיזי אינטנסיבי. הוא עלול להפוך לתוקפני כלפי הסביבה הקרובה ובראש וראשונה כלפי בן הזוג.

התמודדות נוספת של בן הזוג היא עם הסביבה: תחושת בושה עקב התנהגויות חסרות שיפוט ומביכות של החולה (חולים שמדברים בקול רם, דברים חסרי היגיון כשהם בחברה, חולים המסוגלים לחבק אנשים זרים ברחוב, או אף חולים המתפשטים בציבור). בן הזוג מתמודד עם מבוכה ובושה מצד אחד, ועם רחמים מן הצד השני.

כפועל יוצא של כל אלה, בן הזוג מאבד את החיים שהיו לו לפני המחלה, וחייו משתנים מן הקצה אל הקצה. בני זוג רבים נאלצים לעזוב את מקום עבודתם מאחר והם צריכים להתמודד עם הטיפול בבן הזוג החולה. חיי החברה מצטמצמים, מאחר ולא ניתן עוד לבלות עם בן הזוג החולה, אנשים מתרחקים ובן הזוג הבריא מוצא עצמו מסתגר בבית. פעמים רבות צריך להכניס מטפל זר הביתה לסיוע בטיפול בחולה, כך שגם הפרטיות עלולה להיפגע.

החיים עם חולה דמנציה – ההשלכות

ההתמודדויות הקשות הללו גובות מחיר כבד ביותר מבני הזוג הבריאים המטפלים בבני זוגם חולי הדמנציה.

  • פגיעה בבריאות: רבים מבני הזוג המטפלים מפתחים בעיות בריאות הנובעות מלחץ ועומס, כמו: לחץ דם גבוה, סכרת ואפילו אירועי לב.
  • פגיעה במצב הרוח: בני זוג רבים של חולי דמנציה חווים תקופות של דיכאון ואף התקפי חרדה. ישנה ירידה חדה במצב הרוח, חוסר הנאה מדברים שגרמו הנאה בעבר, בעיות שינה והפרעות בתאבון (חוסר תאבון או תאבון יתר), ועוד.
  • שחיקה: הטיפול האינטנסיבי והקשה, שאינו מביא לריפוי או שיפור, גורם לשחיקה רבה אצל בני הזוג המטפלים. הם מרגישים שהם חסרי כוחות וחסרי אנרגיה, ומתחילים אף להזניח את עצמם.
  • בדידות: אובדן בן הזוג כפרטנר וחבר, הצמצום בחיי החברה ובחיי היום יום וההתרחקות של חברים ומכרים מביאים לתחושה קשה של בדידות.

מענה טיפולי מומלץ לבני זוג של חולי דמנציה

חשוב מאד שבני זוג של חולי דמנציה יטפלו בעצמם ויקבלו עזרה. בין המענים הקיימים לבני זוג של חולי דמנציה נמצאים:

  • קבוצת תמיכה לבני זוג של חולי דמנציה: בתי חולים, לשכות רווחה ועוד מקיימים קבוצות תמיכה לבני זוג של חולי דמנציה. בקבוצות נפגשים בני הזוג עם חולים במצבם וחולקים חוויות ורעיונות לשיפור.
  • טיפול תרופתי: בני זוג מטפלים החווים דיכאון או ירידה במצב הרוח, מומלץ שיפנו לייעוץ פסיכיאטרי ויקבלו עזרה על מנת לסייע להם להתמודד עם המשבר הקשה.
  • התייעצות עם עובדת סוציאלית: מומלץ להתייעץ עם עובדת סוציאלית מלשכת הרווחה לגבי פתרונות ושירותים בהם ניתן להיעזר.

ההתמודדות עם בן זוג חולה דמנציה היא קשה ומתישה ומומלץ כי בני הזוג המטפלים יקבלו עזרה.

4.5/5 - (4 votes)