תת תזונה בקרב קשישים מאושפזים

מחקרים מרחבי העולם מצביעים על בעיה חמורה של תת תזונה בקרב קשישים מאושפזים בבתי החולים: כ- 30% מהקשישים המאושפזים מעל גיל 65 נמצאים במצב של תת תזונה ומעל 60% מהם נמצאים בסיכון להידרדרות מבחינה תזונתית.

גם לאחר שהבעיות הרפואיות השונות שבגינן אושפזו מתייצבות, רבים מהקשישים נותרים במצב של תת תזונה, גם שבועות ואפילו חודשים לאחר האשפוז. לפיכך, ניתן לראות כי תזונה נכונה בגיל הזהב הינה חיונית מאוד.

איך מזהים מצב של סיכון תזונתי?

ישנם כלים שונים המשמשים רופאים ותזונאים לזיהוי מצב של תת תזונה אצל קשישים. כיום ישנה מגמה החותרת לזיהוי סיכון תזונתי עוד לפני הירידה במשקל ובשאר המדדים הגופניים לתת תזונה, כדי למנוע הידרדרות עתידית.

בבתי החולים עורכים למאושפזים מיון תזונתי (המכונה Screening) בתוך יממה עד שלוש יממות מזמן הקבלה. במהלך מיון זה סוקרים את ההיסטוריה של המטופל מבחינה רפואית ותזונתית והוא נשאל על התרופות שהוא נטל בזמן האחרון. בנוסף, נערכות אחת או יותר מהבדיקות הבאות:

  •     משקל- אצל קשישים מעל גיל 70 ישנה אמנם נטייה לירידה במשקל (בשל הירידה בצפיפות העצם וסיבות נוספות), ויחד עם זאת ירידה חדה של מעל 5% במשקל הגוף עלולה להצביע על בעיה תזונתית.
  •     מדד BMI- מדד של משקל ביחס לגובה (מחושב: משקל לחלק לגובה בריבוע). אם ה – BMI נמוך מ-24 ישנו חשש לסיכון תזונתי.
  •     מדדים קליניים- מצב הפה והשיניים, מחלות הקשורות בתזונה, שינויים עצביים, שינויים בצבע העור ועוד.
  •    בדיקות דם- תוצאות בדיקות הדם משקפות מספר מדדים הקשורים בתזונה:
  • המערכת החיסונית- כמות קטנה של לימפוציטים (תאי דם לבנים) יכולה להצביע על בעיה תזונתית, בתנאי שלא קיימת מחלה של מערכת החיסון. הכמות הרצויה היא מעל 1500 תאים לממ"ק וכמות של החל מ- 1200 תאים לממ"ק ומטה מצביעה על חסך משמעותי.
    •    אלבומין בסרום- רמות נמוכות של אלבומין (למטה מ- 3.5 גר') מצביעות על מצב של היפואלבומינמיה, כלומר מצב של חסך בחלבון ובאנרגיה. זהו מדד חשוב המצביע לרוב על מצבי תת תזונה.
    •    נפח תאי הדם האדומים- נפח זה מעיד על כמויות הברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית, מרכיבים חשובים לתזונה בריאה שמחסור באחד מהם יכול לגרום לאנמיה.
  •     לעתים משתמשים בשאלוני הערכה תזונתית, הכוללים שאלות לגבי נטילת תרופות, שאלות תזונתיות ותחושות סובייקטיביות של הקשיש לגבי מצבו הבריאותו והתזונתי, כולל בעיות שונות במערכת הבליעה והעיכול.

טיפול במצבי תת תזונה אצל קשישים

תמיכה תזונתית- באמצעות תוספי תזונה למיניהם, תמיכה תזונתית היא כנראה הדרך הקלה לשפר מדדים תזונתיים באופן מהיר ויעיל. נטילה יומית של תוספי תזונה בהתאם למרכיבים החסרים משפרת את המדדים התזונתיים השונים, כגון עליה במשקל, עליה בצריכה האנרגטית, עליה ברמות האלמובין בדם ורמות הברזל.

רמות החומצה הפולית ורמות ויטמין B12. בנוסף, התמיכה התזונתית הראתה שיפור גם במדדים תפקודיים שונים. התערבות באמצעות נתינת תוספות של מזון עשיר הראתה תוצאות דומות מבחינת השיפור במצב הבריאותי והתפקודי.

דרך נוספת לשיפור המצב התזונתי היא באמצעות התערבות של תזונאית או דיאטנית לגיל הזהב, הכולל שקילות עקביות ושינוי ארוך טווח של התפריט. מחקר של מכבי שרותי בריאות שנערך בקרב קשישים בקהילה מצא שהתערבות של תזונאית בהתאמה אישית לכל קשיש שיפרה את המצב התזונתי, לעומת קבוצת ביקורת שלא הראתה תוצאות דומות.

רופאים ותזונאים בודקים בימים אלה אפשרויות להערכה תזונתית ולהתערבויות תזונתיות מוקדמות, המיועדות לאוכלוסיית הקשישים בקהילה. הרעיון הוא להשתמש במדדים המוכרים לזיהוי בעיות תזונתיות (אותם מנינו למעלה) עוד לפני ההגעה לבי"ח בעקבות מחלות שונות, וכך, בתקווה למנוע הידרדרות בריאותית עתידית.

דרג מאמר זה