פיזיותרפיה

פיזיותרפיה הינה תחום פרה רפואי העוסק בריפוי, שיפור תחושה ומוטוריקה, הפחתת כאב ומניעת בעיות של מערכת התנועה והתפקוד.

סוגי פיזיותרפיה

פיזיותרפיה לב ריאה ושיקום נשימתי

עוסקת בשיקום לאחר אירועי לב וכן בשיקום של מערכת הנשימה עקב מחלות כגון דלקת ריאות, חסמת הריאה COPD, סיסטיק פיברוזיס ותפקוד לקוי של הריאות עקב אירוע מוחי או מחלות ניווניות.

השיקום הנשימתי משמר את התפקוד הקיים ומונע התדרדרות במצב. כמו כן, עבור חולים המונשמים לתקופה זמנית, יש לבצע תהליך של גמילה ממכונת ההנשמה בעזרת הפיזיותרפיה.

פיזיותרפיה אורטופדית

עוסקת בשיקום מערכת התנועה והפחתת כאבי שרירים ועצמות עקב אירועים כגון תאונות, בריחת סידן ודלקות פרקים כמו אוסטאוארטריטיס.

פיזיותרפיה נוירולוגית

עוסקת בשיקום נוירולוגי של נזקים אשר התרחשו עקב בעיות במערכת העצבים, כגון שבץ מוחי, מחלת פרקינסון וטרשת נפוצה.

פיזיותרפיה התפתחותית

עוסקת במגוון בעיות מוטוריות בקרב ילדים, כגון עיכוב בהתפתחות המוטוריקה הגסה והעדינה, מומים מולדים בגפיים ובעמוד השדרה והתקפי אסטמה.

פיזיותרפיה אונקולוגית

מתמקדת בהקלה על תופעות פיזיולוגיות המתרחשות בקרב חולי סרטן ביניהם קטיעת איברים, בעיות שיווי משקל עקב בעיות באוזן התיכונה, הפרעות בבית הבליעה והפרעות נשימה.

פיזיותרפיה של הספורט

עוסקת בטיפול בבעיות של ספורטאים. תחום זה עוסק בפיקוח תוכנית האימונים בענפי הספורט השונים ובשיקום מפציעות הייחודיות לספורטאים. כמו כן, מתמחה המטפל בתחום הספורט באוכלוסיית אנשים בעלי סיבולת וכושר השונים מהממוצע.

חשוב לציין כי ההפרדה בין סוגי הטיפול והמיקוד באיברים מסוימים או מחלות מסוימות אינה חד משמעית, למשל טיפולי הפיזיותרפיה האורתופדית משולבים גם בקרב חולי סרטן ונפגעי מוח.

שיטות טיפול בפיזיותרפיה

הפיזיותרפיה מתייחסת לגוף האדם כיחידה אחת ובעזרת הבנה רחבה של תנועת האדם, מתמקדת בבעיה הייחודית של החולה. הטיפול נעשה בעזרת מספר שיטות המסייעות לתפקוד ושימור כושר התנועה של הגוף.

בעזרת הפיזיותרפיה הידנית, המטפל מניע את אברי גופו של המטופל, מעסה איברים שונים ומשתמש בטכניקות מגע שונות.

אלקטרו תרפיה הינה שיטת טיפול בעזרת מכשור אלקטרוני והיא משולבת לרוב עם הפיזיותרפיה הידנית. לעומת זאת, שיטת מקנזי, מתמקדת במתן תרגילים שונים ללא מגע המטפל.

כיום, במרבית ממוסדות השיקום קיימת המגמה לשלב בין  שיטות פיזיותרפיה שונות ואף להוסיף עליהן תרגילי יוגה פילאטיס או פלדנקרייז.

פיזיותרפיה בגיל השלישי

אנשים בני הגיל השלישי סובלים לעיתים קרובות ממחלות הפוגעות בתפקוד כגון פרקינסון, אוסטאופורוזיס, מחלות הפוגעות במערכת העצבים וקטיעת איברים.

בנוסף, סובלים הקשישים מבעיות אורטופדיות הכוללות כאבים ושברים. על כן, טיפולי פיזיותרפיה בקרב בני גיל הזהב חיוניים לתחזוקת גופם שיפור יציבתם והפחתת הכאבים.

בשל ההרכב המגוון של הבעיות בקרב קשישים, פיזיותרפיה עבור בני הגיל השלישי ניתנת על ידי מטפלים אשר התמחו בשיקומים אורטופדיים שונים הכוללים, שיקום אונקולוגי, שיקום לב ריאה וטיפול בשיטת פאולה העוסקת בשיקום השרירים הטבעתיים ומיועדת לאנשים הסובלים מבעיית אי שליטה על הסוגרים.

היכן ניתן לקבל טיפול פיזיותרפי

הטיפול הפיזיותרפי מטעם קופת החולים ניתן בקופות החולים השונות ובמסגרות החלמה. כמו כן, קיימות מסגרות החלמה פרטיות המספקות שיקום פיזיותרפי, כמו קשישים השוהים בבתי האבות זוכים לטיפול בין פעם לפעמים בשבוע על פי המלצת הרופא.

אם כך, ניתן לסכם כי הטיפול הפיזיותרפי נועד לאנשים הסובלים מקשיים בתפקוד ומכאבים. פעמים רבות, מצליח טיפול זה לשפר את המצב הקיים ואף לרפא את החולה.

אולם במקרים רבים, תפקידו של הטיפול לשמר את המצב הקיים ולמנוע התדרדרות במצב. כמו כן, פעמים רבות, תלויה הצלחת הטיפול גם במידת התמדתו ושיתוף הפעולה של החולה.

2/5 - (1 vote)