קושי בפניית קשישים למוסדות ציבוריים

בעשורים האחרונים חלה בישראל בפרט ובעולם בכלל מהפכה טכנולוגית עצומה. השפעות המהפכה הזו ניכרות בכל. הדור הצעיר שנולד אל תוך המהפכה שוחה ושולט ברזיה כדג במים, הדורות הבוגרים יותר ובעיקר אוכלוסיית הקשישים, פשוטו כמשמעו טובעים.

אותה מהפכה טכנולוגית התפשטה במהירות ושינתה את דפוסי החיים אותם הכרנו בעבר. היא נוגעת לכל תחום ולכל אדם ודורשת הסתגלות והתאמה מחדש. מי שמסרב לעלות על עגלת הטכנולוגיה השועטת יימצא את עצמו בודד ועזוב בשולי הדרך עם יכולת מוגבלת מאד לטפל בענייניו.

רוב רובה המוחלט של התקשורת הבין אישית עבר מהטלפון הביתי או הציבורי אל הטלפונים הסלולאריים. אמצעי המידע שהיו בעבר ספרי אנציקלופדיות ומילונים, דפי זהב ודומיהם היתרגמו לאתרים ברחבי האינטרנט. העיתונים הלכו והידלדלו כמעט עד היכחדות, אתרי החדשות ברשת מספקים מבזקים וכתבות און ליין 24 שעות ביממה. אלו מעט מן הדוגמאות הקיימות, יש רבות אחרות.

שירותים און ליין

עבור רבים הטכנולוגיה היא ברכה, הקדמה היא תגלית נהדרת והאינטרנט הוא אושר. עבור הקשישים, שלא הספיקו להדביק את הקצב ולהבין את הסערה המתחוללת סביבם הטכנולוגיה, הקדמה והאינטרנט הם הרים שאינם ניתנים לכיבוש, הם רועץ ומכשול בדרך המוכרת והידועה להם זה שנים רבות.

אחד הקשיים הגדולים הוא התנהלות מול מוסדות ציבור. ביטוח לאומי, מס הכנסה, עירייה, קופות חולים, בנקים ומערכות תשלומים שונות עברו במהלך חד ומהיר למערות טכנולוגיות המספקות שירותים אישיים דרך אתרי האינטרנט או באמצעות מוקד קולי מסועף.

עבור הקשישים שהיו רגילים לתקשר עם הגורמים הללו באמצעות טלפון שבקצהו איש שירות אנושי או משלוח מכתב בדואר רגיל הצורך להבין את המענה הקולי ולתמרן בין כל הסתעפויותיו בלתי אפשר כמעט, שלא לדבר על שימוש באינטרנט בקרב קשישים.
האינטרנט כה מורכב ובלתי מושג עבור קשישים משלל סיבות. טכנית – הצורך לקרוא עברית בשליטה מלאה, כמו גם השימוש באתרים שהפונט בו הם כתובים וגודל האות אינו נוח וקשה לקריאה. בנוסף, האינטרנט דורש הבנה בסיסית – איך נכנסים לאתר, היכן מקלידים את הכתובת, מהו מנוע חיפוש, איך יוצאים ונכנסים אל כל עמוד, כמה אתרים אפשר לפתוח, מה הם המילים המשונות האלו צ'אט, מסנג'ר, סקייפ. והכי חשוב איפה העכבר הזה שכולם מדברים עליו?

לא רק שהאינטרנט הוא עולם ומלואו שיש ללמוד אותו, על מנת להתחיל בכלל לגלוש ולהכיר את האינטרנט יש לפני הכל לרכוש מחשב, שהוא הוצאה גדולה מאד שאינה באפשרותו של כל קשיש.

לימודי אינטרנט בגיל הזהב

בשנים האחרונות עושים הגופים הממסדיים השונים מאמצים להנגיש את אתרי הבית שלהם עבור אוכלוסיית הגיל השלישי ובין היתר להפעיל מוקד אנושי במוסד עצמו, זה דורש אמנם מהקשיש להגיע אל סניף הבנק או הביטוח הלאומי אך לפחות הטיפול בו ייעשה על ידי אדם ולא מכונה.

סוגיה זו של הנגשת השירותים הטכנולוגים של מוסדות הציבור לאוכלוסיית הקשישים הגיעה ב-2006 גם לישיבת הכנסת, שם הוחלט כי יוקצו משאבים להנגשת האתרים וכן ייפתחו קורסים שונים ללימוד רזי המחשב והאינטרנט במינהלים הקהילתיים השכונתיים.

גם המכללות נרתמו לעניין והן מאפשרות השתלבות של קשישים בקורסים בסיסיים ללימוד יסודות המחשב והאינטרנט לגיל הזהב. בקורסים אלו שמים דגש בעיקר על התחומים שמעניינים ונוגעים לעולם הקשישים, ביניהם גם אתרי המוסדות הציבוריים וכיצד להתנהל בהם.

הקורסים הללו נועדו לא רק לסייע לקשישים בקבלת שירותים שונים, אלא גם במטרה להעצים אותם, לאפשר להם להפיג באמצעות כליו השונים של האינטרנט את בדידותם ואת תחושת הבידול שלהם בחברה.

קשישים רבים סובלים מתחושות תסכול, חרדה, דיכאון ועוד הנובעות מהבידוד בו הם נמצאים. האינטרנט מאפשר להם להיחשף אל עולם שלם בו ניתן לגלוש ולקבל מידע, לשחק במשחקים, לקרוא חדשות ואפילו להיכנס אל אתרי הכרויות למיניהם למטרת זוגיות או חברה.

דרג מאמר זה