החלמה לאחר ניתוח או אשפוז בקרב קשישים

השחרור מבית החולים יכול להיות משמח עבור אנשים רבים הרוצים לחזור לבתיהם ולשגרת החיים שלהם, אך הוא יכול להיות גם מצער עבור קשישים אשר זקוקים לתקופת החלמה נוספת לאחר האשפוז בבית החולים.

תחושת השמחה או הצער תלויה באופן משמעותי ברמת הסיוע לה יזדקקו הקשישים. במאמר זה נבחן את אפשרויות הסיוע לאחר ניתוח או אשפוזים חוזרים בקרב קשישים בבתי החולים.

אפשרויות סיוע לקשישים לאחר אשפוז

על מנת להחזיר את הקשישים לתפקוד מלא ככל האפשר ולשגרת חיים איכותית ועצמאית, יש צורך בהפעלת מספר גורמים, וביניהם:

טיפול ביתי

במיוחד בקרב קשישים, מקובל כי הסיוע הטוב ביותר ניתן בביתו של הקשיש ובסביבה המוכרת שלו. על מנת להחזיר את הקשיש לשגרת חיים טובה, על בני המשפחה של הקשיש לתמוך בו במספר דרכים: טיפול בקשיש על פי ההנחיות של הרופאים המנתחים ואחיות הסיעוד בבית החולים, הכולל מתן תרופות בזמן, הקפדה על תזונה נכונה ובריאה, רחצה ושמירה על סביבה היגיינית, שמירה על זרימת אוויר צח ונקי, שיחה עם הקשיש ועוד.

במידה ואין בידי המשפחה יכולת לטפל בקשיש, עליהם לדאוג למטפלת ישראלית או עובד זר. מימון מטפל או עובד זר יכול להיעשות באמצעות המוסד לביטוח לאומי במידה והקשיש החולה יוגדר כסיעודי. המוסד לביטוח לאומי אף מממן שירותים שונים כמו כביסה ולחצן מצוקהבמסגרת גמלת סיעוד. סיוע במימון עלויות הטיפול הסיעודי הביתי יכול להתבצע באמצעות השתייכות לביטוח סיעודי הניתן דרך קופות החולים או דרך חברות ביטוח פרטיות.

מסגרות החלמה

אם המשפחה מתקשה לטפל בקשיש ולסייע לו במידה הנדרשת או במצב בו הקשיש אינו רוצה להיות נטל על משפחתו ומעדיף להחלים מחוץ לביתו, יש ברשותו מספר אופציות

בית אבות

קשיש לאחר ניתוח יכול לשהות בבית אבות באופן זמני. ברוב בתי אבות ישנה מחלקה מיוחדת המיועדת לאשפוז קשישים לאחר ניתוח. בעת השהייה בבית האבות ייהנה הקשיש מתוכנית טיפול משקמת והשגחה רפואית צמודה. הקשיש יכול לבחור גם באפשרות של דיור מוגן או דיור תומך, המאפשר לו להחלים בסביבה עצמאית יותר.

מימון השהייה בבית אבות נעשה על ידי בני המשפחה והקשיש. ניתן לבחון סיוע במימון באמצעות קבלת קוד דרך משרד הבריאות. גם עם קבלת האישור, על בני המשפחה להשתתף בתשלום האשפוז העומד על 23% לערך, כ-2,500 ₪ לחודש. ניתן להשתמש בקצבאות הביטוח הלאומי על מנת לממן את האשפוז.

סיוע במימון האשפוז בבית אבות יכול להיעשות באמצעות ביטוח סיעודי הניתן דרך קופות החולים או חברות ביטוח פרטיות.

נופשונים

רשויות הרווחה ובכללן לשכות הבריאות המקומיות, מספקות לקשיש אפשרות להחלים ולהתאושש באחד הנופשונים המוצעים ברחבי הארץ. בנופשונים מקבל הקשיש טיפול רפואי צמוד יחד עם מבחר שירותים חברתיים, פעילויות וארוחות מזינות ומלאות. השהייה בנופשון לקשישים סיעודיים נמשכת בין שבוע לחודש, אשר בסיומם, חוזר הקשיש לביתו ועימו הנחיות להמשך טיפול.

מימון נופשון נעשה על ידי בני המשפחה. ניתן לקבל סיוע דרך פניה ללשכות הבריאות המקומיות. גובה הסיוע תלוי בגורמים שונים כגון רמת ההכנסה של המטופל ושל בני משפחתו. בעת שהייה בנופשון, זכאותו, אם קיימת, לגמלת סיעוד, מושהית עד לחזרה לביתו.

שיקום בבית לוינשטיין

במקרים חריגים, כגון אחרי שבץ, ניתוח שבר וכיוצא בזה, זקוק הקשיש למערכת שיקומית שתסייע לו לחזור למצב בו הוא יכול לתפקד באופן עצמאי מבחינה קוגניטיבית, מוטורית, שפתית והתנהגותית. באשפוז בבית לוינשטיין מלווה הקשיש בצוות מטפל מקצועי הכולל: אחיות וכוח עזר, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת ועוד. השהייה בבית לוינשטיין יכולה להימשך עד שלושה חודשים, אשר בסופן יופנה הקשיש להמשך טיפול בקהילה.

מימון השהייה בבית לוינשטיין נעשה באמצעות קופות חולים, הממנות את השיקום לתקופה של עד שלושה חודשים, לאחר מכן, על הקשיש ובני משפחתו להיות שותפים לתשלום.

עבודה משותפת ויעילה בין כל הגורמים שהוזכרו לעיל, תזרז את תקופת ההחלמה של הקשיש, ותסייע לו לשוב במהרה לשגרת החיים לה היה רגיל.

 

דרג מאמר זה