כאבי ראש בגיל הזהב

רוב אוכלוסיית העולם סובלת מכאבי ראש מפעם לפעם. כאבי הראש גורמים למצוקה, לאי נוחות ולפגיעה באיכות החיים. בגיל הזהב כאבי הראש יכולים להיות תסמין של מחלות אחרות, או לנבוע משימוש בתרופות מסוימות.

גם פגיעות צוואריות ופגיעות ראש קלות גורמות בחלק מהמקרים לכאבי ראש, זאת בעוד פגיעות ראש חמורות אינן מתבטאות בכאבים. פגיעה ביציבה ובעיות שיווי המשקל, גם כן יכולות לגרום לסחרחורות.
אם אתם סובלים מכאבי ראש חוזרים או חריפים כדאי לאבחן אותם. הגישה המקובלת היום היא – למה לחיות עם הכאב, אם אפשר למנוע אותו?

אבחון נכון של כאבי הראש הוא הצעד הראשון על מנת לקבל טיפול נכון. הרופא המאבחן (לרוב רופא המשפחה או נוירולוג) יבדוק את משך תכיפות הכאבים, את המיקום, חומרת ואופי הכאבים והאם קיימים תסמינים נלווים. גם אתם יכולים לזהות בעצמכם האם כאב הראש שלכם שייך לאחד מחמשת הסוגים הנפוצים של כאבי ראש:

כאבי ראש כתוצאה ממתח

זהו הסוג הנפוץ ביותר של כאבי ראש. התחושה היא של כאב או לחץ קבוע מסביב לראש, במיוחד ברקות, בצוואר ובאחורי הראש. כאבי הראש אינם חמורים כמו מיגרנה, הם אינם גורמים לבחילה או להקאות, ורק בפעמים נדירות הם ימנעו מאיתנו לעבוד או לבצע את הפעילויות היומיומיות. תרופות הנמכרות בבתי המרקחת ללא מרשם, כגון אספירין, הן בדרך כלל טיפול מספיק לכאבי ראש כאלה.

מומחים מאמינים שהכאבים נגרמים מהתכווצות שרירי הצוואר והראש ואולי גם כתוצאה משינויים כימיים במוח. צריך לזכור שגם כאבי ראש מסוגים אחרים יכולים להחמיר במצב של מתח נפשיאו מתח שנובע מגורמים פיזיולוגיים או סביבתיים: מחסור בשעות שינה, תזונה לקויה ומחסור בנוזלים, קור עז או שרב ועוד.

כאבי ראש חוזרים

כאבי ראש מסוג זה מאופיינים בהתקפים נשנים, ונפוצים בעיקר בקרב גברים. הכאבים מופיעים לפתע ומאופיינים בכאב מתיש וחריף בצד אחד של הראש. לעתים הכאבים מלווים בעיניים דומעות ובגודש באף באותו צד של הראש. מי שחווה התקף שכזה לרוב חש חוסר מנוחה ולא נוטה להרגע במצב שכיבה או מנוחה בישיבה. הגורם לתופעה אינו ידוע, אך ייתכן שקיימת השפעה גנטית.

כאבי ראש כתוצאה מסינוסים

כשיש דלקת באחד הסינוסים הדבר יכול לגרום לכאב. בדרך כלל הכאבים מלווים בשפעת ויכולים להיות מאובחנים באמצעות תסמיני שפעתאו הופעת מוגלה. ניתן לטפל בכאבי ראש אלו באמצעות אנטיביוטיקה או אנטי הסטמינים. כמובן שעדיף להימנע מצינון ושפעת באמצעות צריכת ויטמין C או חיסון מונע.

כאבי ראש ריבאונד

הכוונה לכאבי ראש שנובעים, באופן אירוני, משימוש מוגזם בתרופות לכאבי ראש. תרופות שנמכרות ללא מרשם כמו אספירין, אדוויל, אקמול ואחרים, וכן תרופות מרשם, יכולות לגרום לכאבי ראש במינון גבוה. הקפידו על קריאת המינון הרשום על התרופה. אם יש לכם רגישות לגורם מסוים בתרופה ידעו את הרופא.

מיגרנות

מיגרנות הן כאבי ראש בעלי רקע תורשתי, שנמשכות זמן ממושך- בין 4 שעות ל-3 יממות. הן מופיעות אצל כעשרה אחוזים מהאוכלוסיה ונפוצות יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים.

הן חוזרות אחת לכמה זמן, ומאופיינות באחד מהקריטריונים הבאים: כאבים בצד אחד של הראש, כאב ראש בינוני עד חמור, פגיעה בפעילויות יומיומיות או החמרה בכאב בעקבות פעילויות כאלה, או תחושה של "פעימות" בתוך הראש.

 

בזמן מיגרנה יש נטייה לבחילות ולהקאות, או רגישות יתר לאורות ולצלילים. ניתן לקחת תרופות בזמן התקף להפחתת הסימפטומים וכן טיפול תרופתי למניעה.

 

דרג מאמר זה