זכויות עולים בגיל הזהב

הגעה של עולים חדשים לישראל היא תמיד מאורע משמח. כאשר מדובר באנשים שמגיעים לארץ הקודש בשנים המאוחרות של חייהם, מדובר במצב מורכב. עולים אלה נתקלים פעמים רבות בקושי בהבנת הזכויות המגיעות להם על פי חוק, כאשר המאפיינים העיקריים שלהם – לדוגמא קשיי שפה או היעדר תוכנית פנסיה מוסדרת – עלולים להביא לפגיעה כלכלית משמעותית בהם.

החדשות המעודדות הן שבישראל מוצעות כיום שלל זכויות לעולים בגיל הזהב, בכוחן בוודאי להפוך את השהות שלהם בארץ החדשה לפשוטה פי כמה. המאמר הבא יעשה לכם קצת סדר בבלאגן.

סל קליטה לעולה

את הסקירה אנחנו מתחילים עם אחת הזכויות הראשונות המגיעות לאנשים שמשלימים עלייה לישראל, מבוגרים וצעירים כאחד. סל הקליטה בישראל מבוסס על מתן דמי מחיה לתקופה של חצי שנה וסיוע בתשלומים עבור שכר הדירה לפרק זמן של שנה. כדי לקבל את סל הקליטה נדרשת עמידה בשלושה תנאים בסיסיים:

  • כניסה לישראל בפעם הראשונה באמצעות אשרה מסוג "עולה".
  • שהות בישראל לתקופה של עד שנה וחצי (ברצף או במצטבר) בשלוש השנים טרם קבלת מעמד העולה.
  • עולה חדש שחי במדינה אחרת, אבל נחשב לאזרח ישראל עקב העובדה שהוריו הם אזרחי ישראל.

סיוע בדיור

עולים חדשים, צעירים ומבוגרים כאחד, נהנים מהטבות בתחום הדיור. קשישים ללא דירה המקבלים קצבה מטעמו של הביטוח הלאומי (ראו הרחבה בהמשך) זכאים לעדיפות בקבלת זכאות לסיוע בתשלומי שכר הדירה. אחרים עשויים להיות זכאים למענק השתתפות בשכר הדירה, לעזרה בלקיחת משכנתא או בזכאות למגורים במסגרת הדיור הציבורי.

יש כמה תנאים בסיסיים שצריך לעמוד בהם בדרך לקבלת הזכות, אבל אין ספק שמדובר בכספים שמקלים מאוד על החודשים הראשונים בישראל. להרחבה: אפשרויות מימון בגיל הזהב

גמלות וקצבאות זקנה

עולים חדשים שמגיעים לישראל בשנות השישים של חייהם ואילך לא יהיו מבוטחים מטבע הדברים בביטוח הזקנה וגם לא יעמדו בתנאים המקנים קצבת זקנה. החדשות המעודדות עבורם הן שעמידה בכמה תנאים תאפשר להם לקבל גמלה מיוחדת, אשר זהה למעשה בסכומה לקצבת הזיקנה הבסיסית (1,554 ש"ח עד גיל שמונים, ולאחר מכן 1,641 ש"ח – נכון לתחילת שנת 2019).

עם זאת קצבת הזקנה המיוחדת, בניגוד לקצבה המיועדת לאזרח ישראל הוותיקים יותר, אינה כוללת בתוכה תוספת ותק וגם לא תשלומי תוספת דחייה קצבה. רצוי לברר את התנאים הנקודתיים שעל האדם המבוגר לקיים לפני שטופס התביעה לקבלת גמלת הזקנה המיוחדת יוכל להתקבל.

כאשר ההכנסה היחידה של העולים החדשים המבוגרים היא קצבת הזקנה, הם עשויים לקבל השלמת הכנסה מטעם המוסד לביטוח הלאומי. במקרה הזה יש צורך בעמידה במבחן ההכנסה שעורך אותו מוסד.

סיוע בתחומי הרווחה

בישראל פועלים גורמים שונים שהמטרה שלהם היא להעניק שירותי רווחה לגורמים הזקוקים להם יותר מכל, ובכלל זה עולים חדשים שהגיעו לישראל בשנים המאוחרות של חייהם. הטיפול בקשיש ייעשה בדרך כלל על ידי גורמי הרווחה ברשות המקומית אשר בה הם מתגוררים, כמו המחלקה לשירותים חברתיים, והוא עשוי לכלול סיוע אישי וליווי של הקשישים בהתנהלות שלהם מול המוסדות השונים, עזרה בהליכים ביורוקרטיים לרבות מילוי טפסים, הצמדת מתנדב דובר השפה המקל על הקליטה בישראל וכן הלאה. 

לימוד עברית באולפן

לימוד עברית הוא חלק משמעותי מאוד מהקליטה בישראל. לכאורה זה לא פשוט ללמוד שפה חדשה בשנים המאוחרות של החיים, אבל בפועל מדובר במשימה שהיא בהחלט אפשרית – במיוחד על רקע העובדה שבכל חלקי ישראל פועלים אולפנים שמלמדים את העולים את כל רזי השפה העברית. ניתן ללמוד באולפנים לכל פרק זמן לו זקוקים, כאשר התשלום הוא בגדר הסמלי בלבד.

דרג מאמר זה