לחץ נפשי גורם לאלצהיימר

מחקר חדש, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת גטבורג שבשבדיה, מצא כי נשים שסבלו מלחץ רב בגילאי הביניים נטו לסבול יותר מאלצהיימר בגיל מבוגר באופן משמעותי. המחקר התפרסם בכתב העת הרפואי Brain.

גיל המעבר

המחקר היה מחקר ארוך- טווח, אשר כלל מעל 1400 נבדקות. המחקר התבסס על שלושה מחקרי – משנה אשר בדקו את מידת הלחץ הנפשי של הנשים הנבדקות אחת לשש שנים, בשלושה מועדים שונים: בשנת 1968, 1974 ו-1980. בשנים אלה היו הנחקרות בגילאי 38-60, תקופה שנחשבת לגיל הביניים או גיל המעבר אצל נשים.

לתקופה זו אפיונים ייחודיים: זוהי תקופה שבה נשים משיגות איזון מחודש בין חלומות ורצונות שאפיינו את תקופת הצעירות לבין ההסתגלות לחיים הקיימים, כמו גם איזון בין הייחוד והצרכים האישיים לדרישות הסביבה. לצד השאיפה לאיזון, תקופה זו אינה פשוטה עבור נשים רבות, שעוברות בה משברים סביב נושאי משפחה, קריירה, אובדן הנעורים והזדקנות הגוף.

נשים רבות סובלות מקשיים רגשיים בתוך מסגרת הנישואים או בעקבות גירושין, תחושת ריקנות סביב התבגרות הילדים, תחושת כשלון סביב חלומות שלא הוגשמו ומודעות לסופיות החיים.

במחקר נבדקה רמת הלחץ בכל אחד מהמועדים באמצעות שאלונים שבחנו מדדים כמו מצבי מתח וחרדה, בעיות שינה, עצבנות ועוד. נמצא כי הסיכון לחלות באלצהיימר בקרב נשים שסבלו מלחץ מתמשך באחת התקופות שנבדקו היה גבוה ב-65% מזה של נשים שלא סבלו מלחץ נפשי בגילאים אלו.

בקרב נשים שסבלו מלחץ מתמשך ב-2 נקודות מדידה, הסיכון למחלה עלה ב-73%, וסיכון כפול נמדד לגבי נשים שסבלו מלחץ נפשי בכל שלושת זמני המדידה.

לחץ נפשי ומחלות גופניות

אמנם המחקר הזה הוא אחד המחקרים הראשונים והבלעדיים שנעשו על השפעת המצב הנפשי על אלצהיימר, אך התוצאה הקיצונית אינה צריכה להפתיע רופאים וחוקרים בתחום. בשנים האחרונות השפעת הלחץ הנפשי על תפקודים מוחיים וגופניים שונים הוכחה במחקרים רבים ממגוון תחומים.

בין היתר ידועה כבר ההשפעה השלילית של לחץ ומתח נפשי על מחלות לב וכלי דם, על אירוע מוחי ועל בריאותם ושלמותם של אזורים מוחיים שונים כמו אלו האחראים על הזכרון.

אבל השפעת הלחץ הנפשי לא מסתכמת רק בהשפעה הישירה על תאי המוח. נראה כי למצב של מתח נפשי קיימות גם השפעות עקיפות, למשל נשים שסובלות מלחץ נפשי גבוה מקפידות פחות על תזונה נכונה ועל פעילות ספורטיבית.

שני הגורמים הללו – צריכת מאכלים מזינים והקפדה על פעילות ספורטיבית סדירה- ידועים בהשפעתם המיטיבה על הבריאות הנפשית, ולכן אצל נשים לחוצות נוצר מעגל קסמים שלילי הפוגע בבריאות הגוף והנפש גם יחד. ניתן להניח גורמים משניים נוספים, למשל שנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך סובלות יותר מלחץ נפשי ומקבלות גם שרותי רפואה פחות איכותיים.

רפואה מונעת אלצהיימר

בשנים האחרונות גורמי רפואה, כולל קופות החולים בארץ, שמים דגש רב על רפואה מונעת הכוללת הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית סדירה ומודעות בריאותית, כולל עריכת בדיקות שגרתיות. נראה כי ראשי מערכת הבריאות מבינים את העדיפות של מניעת מחלות מוקדמת על פני טיפול במחלות כשהן מתפרצות.

הם מסתמכים על עבודתם של חוקרים בתחומי הרפואה, הספורט והתזונה, אשר מגבים במחקרים מדעיים ומבוססים את הגורמים שיכולים למנוע מחלות שונות, בכללן אלצהיימר. גם אם הגורמים לאלצהיימר אינם ידועים במלואם וחלקם הם ככל הנראה גנטיים, מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו כי ניתן להוריד את הסיכון למחלה באמצעות פעילות גופנית, תרגול קוגנטיבי, שמירה על לחץ דם תקין ותזונה הכוללת מזונות עשירים באומגה 3 ובויטמינים שונים.

דרג מאמר זה