מחלות סרטן בקרב קשישים

סרטן היא מחלה כרונית, קשה ואכזרית, שבמרבית המקרים גורמות לסיבוכים בריאותיים בלתי הפיכים ומובילה לבסוף למוות טרם עת של האדם.

סרטן הוא שם כללי למספר רב של מחלות, אשר מתרחשות בגוף האדם, כאשר התאים בגוף מתחילים להתחלק בתורה בלתי נשלטת ומבוקרת ועקב כך, נוצרים תאים זרים וחדשים הקרויים ניאופלזיה, תאים אלו מוגדרים כתאים סרטניים ויש באפשרותם לנדוד לרקמות סמוכות או לאיברים מרוחקים בגוף (גרורות).

ידועות מחלות סרטניות אשר עלולות להתפתח בכל גיל, מינקות ועד זקנה, אך קיימים מספר סוגי סרטן, אשר נמצאים בשכיחות גבוה בעיקר בגיל הזהב.

נשאלת השאלה מדוע סוגים שונים של מחלות סרטן, נפוצים יותר בגיל הזהב?

באופן כללי, בגיל הזהב מתרחשים שינויים פיזיולוגים רבים של הגוף עקב הזדקנות והאטות התהליכים הפיזיולוגים, עקב כך עלולים להתפתח פתולוגיות (מחלות) שונות. בנוסף, אנשים אשר כל או מרבית חייהם, עישנו סיגריות, שתו אלכוהול, לא עסקו בפעילות גופנית, אכלו מאכלים עתירי שומן וכולסטרול, נמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר לפתח מחלות שונות וביניהן גם את מחלת הסרטן.

בנוסף לכל אלו, בסביבות גיל ה-50, נשים רבות נכנסות לתקופת גיל המעבר-המנופאוזה, בתקופה זו מפסיקות לייצר השחלות ביציות, עקב ירידה חדה עד חוסר תפקוד של ההורמונים הנשיים: אסטרוגן ופרוגסטרון, בשל כך מתחילים להתרחש שינויים הורמונאליים ופיזיולוגים רבים, אשר מעמידים את האישה בפני סכנה לפתח מחלות רבות וביניהן כמובן, מחלת הסרטן האכזרית.

סרטן – מי נמצא בקבוצת סיכון?

באופן כללי, כיוון שעדיין אינה ידועה סיבה אחת או גורם אחד אשר יכולים לגרום להתפתחות מחלת הסרטן, כולם נמצאים בסיכון, אך אנשים מסוימים נמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר מאחרים, כגון: אנשים אשר להם היסטוריה אישית או משפחתית (תורשה וגנטיקה) של מחלות סרטן שונות, אנשים אשר מעשנים באופן קבוע וכרוני, אלכוהוליסטים, אנשים המרבים להיחשף לאור השמש ללא הגנה, נשים וגברים מעל גיל 50, נשים אשר ילדו בגיל צעיר או שלא ילדו כלל, אנשים אשר נחשפו עקב עבודה לקרינה אלקטרומגנטית או לחומרים כימיים שונים וכדומה.

אין הדבר אומר שכל אדם בגיל הזהב יחלה בסרטן, אך עצם עובדת גיל האדם, מעמידה אותו בסיכון גבוה יותר.

מהם סוגי הסרטן הנפוצים בגיל הזהב?

באופן כללי, בגיל הזהב ניתן לחלות בכל סוג שהוא של סרטן ללא הבדל במין. אך קיימים מספר סוגים הנמצאים בשכיחות מאוד גבוה בשל גיל האדם והם כוללים:

נמצא כי, כנראה בשל הירידה בתפקוד ההורמונאלי גם אצל נשים וגם אצל גברים, מהווה גורם סיכון גבוה מאוד להתפתחות סוגים שונים של סרטניים בגיל הזהב. אך ידוע גם, כי גנטיקה והיסטוריה משפחתית, עלולה להוות גורם סיכון גבוה להתפתחות סרטן.

מהם דרכי המניעה והטיפול בסרטן?

בעבר חשבו הרופאים כי לא ניתן למנוע את מחלת הסרטן, אך בשנים האחרונות בזכות הרופאה המונעת, נלמד כי ברגע שהאדם מבצע בדיקות רפואיות תקופתיות, כגון: ממוגרפיה, קולונסקופיה, בדיקת פאפ, בדיקת שד, בדיקות דם וכדומה, ניתן לגלות את התאים הטרום סרטניים, סרטניים, או פוליפים ולטפל בהם לפני שהתפתחות למחלת סרטן.

הטיפול בסרטן תלוי בגורמים רבים, כגון: סוג הסרטן, האם שלח גרורות, גיל, מין, מצב בריאותי, שלב ודרגה של הסרטן ועוד. אך באופן כללי, טיפול בסרטן כולל: ניתוח להסרת הגידול, רדיותרפיה, כימותרפיה (הגורם לנשירת שיער), טיפולים ביולוגים והורמונאליים.

דרג מאמר זה