אלצהיימר חלק ב' – כיצד ניתן לאבחן את מחלת האלצהיימר?

ארגון האלצהיימר העולמי -ADEAR פיתח 7 סימנים העלולים לעורר חשד להופעת המחלה:

א. חזרה על אותה שאלה שוב ושוב

ב. חזרה חוזרת ונשנית של אותו הסיפור

ג. קושי ושכחה בביצוע פעולות שגרתיות שבעבר ביצוען היה פשוט

ד. חוסר יכולת התמודדות וביצוע מטלות כספיות כגון ניהול חשבון הבנק ותשלום חשבונות

ה. לא מוצאים חפצים, איבוד הדרך הסביבה מוכרת

ו. אי טיפול עצמי – לא מתקלחים, לא מחליפים בגדים, מראה מוזנח

ז. תלות באדם אחד בביצוע פעולות ומטלות שבעבר ביצוען לא היווה בעיה

תוצאות מחקר חדש  של אוניברסיטת Rush שבשיקגו מראה כי הסיכון לפתח ליקויים קוגנטיביים עלה ככל שיכולת הקשיש לזהות ריחות ירדה ובמיוחד יכולת הזיהוי של ריחות מוכרים.

לאחרונה פורסמו בארה"ב הנחיות חדשות לאבחון אלצהיימר. לשם איבחון מקצועי יש לפנות לאחת ממרפאות הזיכרון ברחבי הארץ או למומחה פסיכוגריאטר.

טיפול במחלה

אלצהיימרהיא מחלה סופנית, וכיום לא ידוע על תרופה יעילה כלשהי מלבד תרופה בשם רמבר אשר בניסויים עיכבה את התפתחות המחלה בצורה משמעותית – אולם התרופה עדיין לא משווקת.

יתכן כי תרופות שונות הקיימות היום היו יכולות להיות יעילות במידה והטיפול היה מתחיל מייד עם הופעת המחלה. מאחר ולרוב המחלה מאובחנת רק בשלבים המתקדמים שלה, כאשר חלק גדול מתאי המוח כבר נפגעו יתכן כי טיפול המתחיל עם הופעת המחלה יהיה יותר אפקטיבי.

התרופות היחידות שאושרו לטיפול במחלת האלצהיימר על ידי ה-FDA, הינן תרופות המונעות פרוק האצטילכולין והעלאת רמתו במוח. תאי המוח המושפעים ביותר בשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר מפרישים אצטיל כולין.  פעילות האצטיל כולין יכולה להישמר במוח לזמן קצר, על ידי תרופות הפוגעות בפעילות האנזים הגורם לפרוק האצטיל כולין שהוא – אצטיל-כולין אסטראזה.

קיימות ארבע תרופות יעילות לטיפול זה:

1. Tacrine הידוע כ-Cognex

2. Donepzil הידוע כ-Aricept

3. Rivastigmine הידוע כ-Exelon

4. Galantamine הידוע כ-Reminyl

כל התרופות מאיטות או מעכבות את התפתחות המחלה וההבדלים בינהם קלים.

תרופות נוספות הניתנות הן תרופות נוגדות חימצון מאחר וחושבים כי הקטנת הנזקים הניגרמים מחימצון יכולים להאט את קצב הרס התאים במוח.

יש לציין שנמצא כי לטיפול זה השפעה מעטה על סימני מחלת האלצהיימר.

טיפולים אחרים נמצאים בשלבי פיתוח או עדיין לא הוכחו כמועילים. בין הטיפולים הללו ניתן לציין טיפולים בתרופות נוגדי דלקת, טיפול באסטרוגנים וטיפולים אחרים.

יש לשקול מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר על מנת לנהל את רכושו. אפשרות נוספת היא למנות מנהל טיפול אשר יעניק טיפול כוללני בחולה ויקבל ייפוי כוח רפואי.

מחפשים מוסד לתשושי נפש או בית אבות לחולי אלצהיימר המתאים ביותר לחולה אלצהיימר? פנו אלינו עכשיו ויועץ גריאטרי יסייע לכם

דרג מאמר זה